Изумителната серия от портрети, които ще видите по-долу са взети от книгата Phenomena of Materialisation на германския доктор и изследовател на паранормалното барон Алберт фон Шренк-Нотцинг (1862 – 1929). Книгата описва серия спиритични сеанси, с участието на френския медиум Ева Кариер, на които барон Шренк-Нотцинг става свидетел в периода 1909-1913 г. При един от тези сеанси голата Кариер призовава дух, който поразително прилича на… българския цар Фернинанд I Сакскобурготски.
Спиритизмът е особено популярен от средата на XIX до началото на XX в. Привържениците му вярват, че човек може да общува с духовете на починалите с помощта на посредници, наречени медиуми. При тези контакти се наблюдават паранормални явления като необясними звуци, левитация и изтичане на т.нар. “ектоплазма” от устата, очите или ушите на медиума, чрез която духовете се материализират и могат да бъдат видени.
Духът на Фердинанд I Сакскобурготски е призован по време на сеансите, който Ева Кариер провежда пред барон Шренк-Нотцинг на 13 май, 1913 г. Разбира се, по това време 52-годишният цар Фердинанд е жив и здрав и в разцвета на силите си. Каква тогава е мистерията на тази странна материализация?
През 1920 г. Ева Кариер е изследвана от базираното в Лондон The Society for Psychical Research и анализа на ектоплазмата, която излиза от устата й установява, че това е предварително сдъвкана хартия.
Призрачните лица, които се появяват по време на сеансите й пък са изрезки от френското списание Le Miroir. Кариер изрязва лицата и ги намачква така, че те стават почти неразпознаваеми. Тя рисува мустаци и бради върху тях, сивата коса става черна, а високите чела ниски. Но въпреки всички тези манипулации, Кариер не може да скрие някои характерни черти. The Society for Psychical Research сравняват страници от стари броеве на Le Miroir, които съвпадат напълно с някои от ектоплазмените лица, заснети от барон Шренк-Нотцинг. По този начин освен Фердинанд, Кариер успява да “призове” духове, които приличат удивително на френската актриса Мона Делза, американския президент Удроу Уилсън и френския президент Реймон Поанкаре.
Ева Кариер е родена като Марта Беро, но променя името си през 1909 г. след като е разобличена в измама след серия неуспешни спиритически сеанси. Въпреки недобрата й репутация, театрото на Кариер привлича огромна публика, сред която е и сър Артър Конан Дойл, автор на поредицата книги за Шерлок Холмс, който искрено вярва, че това, което вижда е автентично. Друг известен очевидец на сеансите на Кариер е илюзионистът Хари Худини, който се отнася с огромна доза скептицизъм.
Кариер често е описвана като “перверзна и невротична” и много от спиритичните й сеанси граничат с порнографията. Нейната асистентка и любовница Жулиет Бисон често пъха пръста си във вагината й, за да увери публиката, че там няма предварително скрита ектоплазма. На края на всеки сеанс Кариер се съблича чисто гола и изисква повторна щателна инспекция на гениталиите си.
След смъртта на Кариер през 1932 г. на бял свят излизат фотографии, които недвусмислено доказват шарлатанството й. В следващите спиритистката окончателно е разобличена като измамничка и днес името й не е нищо повече от бележка под линия в историята на паранормалните явления.