Евгения Максимова е базирана във Виена българска фотографка, позната у нас със серията си фотографии Kitchen Stories from the Balkans, която представя интериорни фотографии от сто кухни в девет балкански държави.
Последният проект на Максимова, наречен Destination Eternity, е не по-малко интересен и документира колоритните надгробни паметници в бившите съветски републики.
Модата на богато орнаментираните паметници се заражда в средите на постсъветската мафия в началото на 90-те. Стилът им се свързва със симбиозата между тоталитаризма и кича на съветските времена. По времето на СССР кичът е най-разпространената и достъпна форма на изкуство и декорация и се превръща в част от манталитета на съветските жители. В постсъветската реалност надгробните паметници се превръщат не само в част от новата погребална култура, но и в уникален начин, по който се отбелязва живота на починалия, неговата финансова сила и социален статус.
Максимова започва работа върху проекта Destination Eternity след една разходка в гробището на молдовската столица Кишинев.
“Не избрах темата, тя сама ме избра. Беше съвпадение. Занимавах се с темата за смъртта доста в последните години. Майка ми почина неочаквано от инфаркт преди няколко години и това беше голям шок, който все още се опитвам да преживея”, казва Максимова.
Максимова работи върху сериите снимки на надгробни паметници в продължение на 18 месеца, като снима надгробни паметници в Молдова и Украйна, в градовете Кишинев, Киев и Днепропетровск, но все още не смята проекта за завършен.
“Планирам да продължа да работя в Русия и Грузия и искам да включа някои снимки на паметници на цигански барони, както и такива с домашните любимци на починалите”, казва Максимова. Според нея няма значение дали починалият е бил шофьор на такси, агент на КГБ, олимпийски шампион, мениджър или мафиот – смъртта на всички е отбелязана по един и същи “престижен” начин.
Евгения Максимова е родена в Русе. Завършва Университета на Виена и започва да се занимава с фотография през 2005 г. Фотографиите й са публикувани в издания като National Geographic, GEO, Guardian, Independent, Московские Новости и др.
Вижте повече от фотографиите на постсъветски паметници на Евгения Максимова в галерията.