Авиационните инциденти в българското небе не са чак толкова много и някои от тях са добре известни на масовата публика.
В Bureau of Aircraft Accidents Archives, международната служба, регистрираща самолетните катастрофи, са описани 37 инцидента на територията на България, с общо 451 жертви. Един случай обаче, този с румънският принц Жан Гика, който се разбива със самолета си край Тетевен през 1930 г., е малко известен у нас.
Принц Жан Гика е роден през 1901 г. в Париж, в семейството на румънски аристократи от Молдова. Той е автомобилен ентусиаст и през 1928 г. участва в състезанието за спортни автомобили и прототипи “24-те часа на Льо Ман”, като се класира четвърти със своя Chrysler 72 Six.
Друга страст на принц Жан Гика е летенето. На 4 юли, 1930 г. той купува чисто нов английски двуместен самолет de Havilland DH.60G Gipsy Moth, който току-що е излязъл от завода. “Циганския молец”, както е известна сред авиаторите машината, става особено популярна в средите на аристократите след като принц Едуард VIII купува един от първите произведени модели.
Освен достъпен, “Молецът” също така е адски прост за управление и доста сигурен и с тези си качества предизвиква революция в света на авиацията през 20-те и 30-те. Той е тип биплан, има един двигател с мощност 100 конски сили и често е използван за поставяне на рекорди. Така например на 5 май, 1930 г. легендарната британска авиаторка Ейми Джонсън става първата жена, която прелита сама разстоянието от Великобритания до Австралия с помощта на “Циганския молец”.
Вероятно вдъхновен от постижението на Джонсън, едва два месеца по-късно принц Жан Гика решава на свой ред да постави световен рекорд за най-дълго изминато разстояние в права линия без спиране. Той планира да излети от градчето Бичестър, Югоизточна Англия и по права въздушна линия да стигне до тогавашния Константинопол. Разстоянието е около 1900 въздушни мили или 3000 километра. Самолетът de Havilland D.H.60 Gypsy Moth развива скорост от 165 км ч и може да прелети около 515 км с едно зареждане на резервоара. Това означава, че самолетът на принц Гика трябва да бъде зреден с повече гориво от обичайното и ще измине разстоянието за малко повече от двадесет часа.
На 9 юли принц Жан Гика излита сам от летището Бичестър, в Югоизточна Англия. В началото всичко върви по план. Принц Гика прелита над Белгия, Германия, Австрия, Словения, Хърватия и Сърбия. На следващия ден, около обяд, докато лети над България принц Гика е принуден да кацне аварийно. Причините за това не са ясни, но “Циганския молец” се разбива в околностите на Тетевен. Принц Жан Гика е тежко ранен и едва оцелява след като е откаран на лечение в болницата в Тетевен. Самолетът му е в такова плачевно състояние, че е зарязан на мястото на инцидента.
Близката среща със смъртта не отказва принц Жан Гика от летенето. През септември, 1930 г., едва два месеца след инцидента край Тетевен той купува втори, чисто нов “Цигански молец”, който е копие на първия. На 1 май, 1931 г. самолетът излита от летището Банеаса край Букурещ и няколко минути по-късно пада от височина един километър. При инцидента загива пасажерът, а пилотът е тежко ранен. Принц Гика, който този път не управлява самолета, се разминава със сигурна смърт…