Всички сме чували за американските войници, които в края на Втората световна война плячкосват Бергхоф – квартирата на Хитлер в Оберзалцберг в Баварските Алпи, като отнасят за спомен сребърни прибори и китайски порцелан, картини, нацистки знамена и дори част от личните фотоалбуми на Фюрера. На другия край на света, в Япония, желанието на американските войници да се сдобият със сувенир от войната, който да занесат вкъщи ражда една цяла друга индустрия – тази на т. нар. сувенирни якета.
Историята на сувенирните якета започва в Япония след края на Втората световна война. Тогава американските войници, които се готвят да се завърнат по родните си места търсят подходящ сувенир, който да отнесат обратно в родината си и някои от тях отнасят военните си униформи на местни шивачи, които бродират фигури на различни екзотични животни, азиатски шарки и карти върху тях.
Първите сувенирни якета са произведени във военната база Йокосука и стават известни като Yokosuka jumpers. Модата бързо се разпространява и сред останалите бази и японските шивачи, които бързо схващат накъде духа вятъра, започват да произвеждат свои версии на сувенирните якета, като особено разпространени са якетата с две лица. Те най-често са ушити от коприна и сатен, с ръкави в контрастни цветове и азиатски мотиви – дракони, екзотични птици и шарки и дори карти на военните кампании.
Сувенирните якета са популярна и по време на Корейската война и войната във Виетнам. Последните са особено интересни заради слоганите, бродирани върху тях, като например “Когато умра ще отида в рая, защото прекарах нужното време в ада.”
Сувенирните якета, както повечето неща, свързани с войната, остават противоречиви вещи. Но все пак трябва да признаем, че в тях има нещо изключително атрактивно – ярките цветове, фините платове и детайлни бродерии ги превръщат в изключително търсен артикул и днес те се радват на огромен интерес от страна на колекционерите.
Разгледайте някои от най-интересните модели на японски сувенирни якета в галерията.