Вероятно помните комедията “Пътят към Уелвил” с Антъни Хопкинс, Бриджит Фонда и Джон Кюсак. В нея ексцентричният доктор Келог (Хопкинс) препоръчва на пациентите в санаториума си да ядат българско кисело мляко за дълголетие. Както се оказва, сцената макар и фикция, не е далеч от действителността.
Преди близо сто години една неизвестна у нас напитка, наречена Lozak, произвеждана от българско кисело мляко, за кратко време се радва на небивал успех в Америка, и е предписвана като панацея срещу всякакви стомашни неразположения.
Lozak е създаден в началото на 20-те години в Атланта, Джорджия. Напитката се продава редом с кока-колата, на изключително атрактивната цена от 5 цента за бутилка. Тя не е нищо друго освен прясно краве мляко, стерилизирано близо до точката на кипене за половин час, а после обогатено с бактерията Lactobacillus bulgaricus и белтък от яйце. Това, което обаче прави напитката специална, е рекламата й. Подобно на доктор Келог производителите на Lozak промотират продукта си с мита за българското дълголетие. Така например, те твърдят, че 38 000 от седемте милиона жители на България, са на възраст от 100 до 120 години, както и че нито един от 90-те милиона жители на Германия не е на повече от 100 години.
Ефектът, разбира се, се обяснява с българското кисело мляко
В друга публикация в Maryland Medical Journal, издаван в Балтимор, Мериленд, се твърди, че търсенето на Lozak се увеличава с всеки изминал месец. Според статията хиляди доктори препоръчват млечнокиселата напитка при проблеми със стомаха. Производителите казват, че за разлика от останалите подобни напитки на пазара, Lozak се произвежда с български бацили, внесени директно от България.
Информацията за Lozak днес е оскъдна, а името на производителя му, е отдавна изгубено за историята. За разлика от д-р Келог, който поставя началото на известната компания Kellogg’s напитката Lozak не успява да се наложи на пазара, с което завършва краткият възход на българското кисело мляко в Америка.