30-те години на XX век са време на тежка глобална икономическа рецесия, започнала през 1929 г. със сриването на индекса Дау Джоунс на нюйоркската фондова борса. Голямата депресия довежда до фалит множество банки в САЩ, Европа и Англия, безработицата достига рекордни нива, а в промишленото производство настъпва рязък спад. Колкото и да е странно, с този драматичен период от световната история е свързана една от най-любопитните части в историята на Български държавни железници, а именно въвеждането на на т. нар. локомотиви Tabaklok.
През 1935 г., вследствие на световната криза, България сключва търговско споразумение, според което Швейцария трябва да произведе и изпита шест експресни парни локомотива тип Mikado, които да бъдат въведени в употреба от БДЖ. Фирмата, натоварена да стори това се нарича SLM Winterthur, а
въпросните локомотиви са най-мощните строени и изпитвани до онзи момент в Швейцария
и са особено ефективни по планинските железопътни линии. Още по-любопитен е фактът, че машините са специално произведени за БДЖ и е трябвало да бъдат изплатени на бартер с… български тютюн.
Така през 1935 г. се раждат легендарните локомотиви Tabaklok (портманто от немските думи за тютюн – Tabak и локомотив – Lokomotive). Нещо повече – пушачите в Швейцария са приканвани да купуват български тютюн, за да може швейцарската инвестиция да се възвърне, колкото се може по-скоро.
Tabaklok са машини с легендарна слава в средите на любителите на железопътния транспорт. Ето защо не е никак случайно това, че през 2011 г. швейцарската компания за железопътен моделизъм Fulgurex пусна
три умалени модела на тези локомотиви
всеки от които беше произведен в 200 бройки на цена от $2300. Частите за миниатюрните модели на локомотиви са произведени в Швейцария и сглобени в Южна Корея под стриктното наблюдение на специалисти от Fulgurex.
[Прочетете и… Царската спирка, която едва не изчезна]
Ерата на парните влакове в България приключва през 1980 г. Пет години по-рано последният локомотив Tabaklok, с пореден номер 01:22, преминава ревизия и след тестове в база Асеново край Горна Оряховица, е “пенсиониран”. С това приключва вярната служба на локомотивите Tabaklok, продължила четири десетилетия.
Днес от легендарните тютюневи локомотиви са останали единствено два броя
Един, с пореден номер 01:22, който се движи в Швейцария и втори – с номер 01:23, който понякога пътува из България по време на т. нар. ретро железопътни турове.
Ще си позволя да направя две корекции в статията, които невярно описват определени факти или поне създават известни заблуждения:
1. Не е вярно, че Fulgurex изработва умалени модели на серия 01. Да, те заявяват в каталога си от 2011 г., че ще произведат такива модели, но още в следващия си каталог моделите на 01-ра серия изчезват от него и повече не се появяват в техните листи, нито някога произвежда дори една бройка.
2. Действително 01.22 и 01.23 към момента са единствените оцелели от тази серия, произведени от Винтертур – Швейцария. Но те не са единствените оцелели от серия 01 изобщо. И днес в база Асеново (близо до гр. Стражица) се съхраняват следните локомотиви от серия 01:
01.05, 01.06 и 01.07 (и трите произведени от Pierwsza fabryka locomotiw Polsce), 01.14 и 01.15 (Borsig Berlin), т.е. цели пет локомотива при желание могат да бъдат възстановени за атракционни пътувания или най-малкото като стационарни експонати.
а локомотива под контактна мрежа м/у синделски екс локом.депо&приемно здание?
36.01
Не, извинете – 36.06!