Анри Картие-Бресон (1908-2004) е един от най-великите фотографи на всички времена. Французинът е смятан за баща на фотожурналистиката и ще бъде запомнен най-вече с невероятните си улични фотографии. Първоначално Картие-Бресон решава да стане художник и учи изобразително изкуство, но след като вижда работата на унгареца Мартин Мункачи (1896-1963), се вдъхновява и се захваща по-сериозно с фотографията.
Първите му снимки са публикувани през 1937 г. и са направени по време на коронацията на крал Джордж VI.
Анри Картие-Бресон снима
множество известни личности като Махатма Ганди, Мерилин Монро, Труман Капоти, Албер Камю, Жан-Пол Сартр,
както и политически събития и фигури за списания като Time, Life и Vogue. Той е един от основателите на легендарната фотографска агенция Magnum през 1947 г. заедно с Робърт Капа, Дейвид “Чим” Сиймор, Уилям Вандиверт и Джордж Роджър.
“Да направиш снимка означава да накараш главата, окото и сърцето да работят в синхрон. Снимането е начин на живот”, казва Анри Картие-Бресон. Предлагаме ви десет урока по улична фотография, научени от работата на големия майстор и обобщени от американския фотограф Ерик Ким.
1. Съсредоточете се върху геометрията
Ако разгледате фотографиите на Анри Картие-Бресон, ще видите, че той много често прилага геометрията в работата си, съчетавайки вертикални, хоризонтални и диагонални линии, извивки, сенки, триъгълници, кръгове и квадрати.
Картие-Бресон също така обръща специално внимание на рамкирането. Не гледайте на света такъв, какъвто е. Търсете форми и геометрични елементи, които се раждат по естествен начин в кадъра.
2. Бъдете търпеливи
Анри Картие-Бресон казва, че “решаващият момент” понякога идва спонтанно, но в доста случаи човек трябва да се зареди с търпение в очакването му.
Като фотограф той е е изключително стриктен – копира единствено онези кадри, в които
хората, фонът, кадрирането и композицията
са перфектни. Когато снимате и видите интересна сцена, изчакайте в нея да се появи правилният човек, който ще направи фотографията ви завършена.
3. Пътувайте
Анри Картие-Бресон пътува из целия свят и снима места като Индия, Европа, САЩ, Китай, както и Африка. По време на пътуванията си той не просто посещава едно ново място, а любопитства и успява да научи повече за хората, с които се среща.
Например, в Индия фотографът
прекарва повече от година там
потопявайки се в местната култура. Затова Картие-Бресон е категоричен: пътувайте колкото се може по-често и изследвайте различни страни и култури! Това ще отвори очите ви и ще вдъхнови фотографиите ви.
Разгледайте и… Непознатите фотографии на Костика Аксинте
4. Използвайте един обектив
Въпреки че използва различни обективи, когато снима за фотографската агенция Magnum, Анри Картие-Бресон предпочита обективите с фокусно разстояние 50 мм, когато снима за себе си. Той остава верен на този обектив в продължение на десетилетия и камерата се превръща в продължение на очите му. С използването на един обектив винаги ще знаете как точно ще изглеждат снимките ви от определен ъгъл и разстояние.
5. Снимайте деца
Една от най-известните снимки на Анри Картие-Бресон е на дете, което носи две бутилки с вино под мишниците си, а върху лицето му е отпечатана триумфалната усмивка на победител.
Картие-Бресон е майстор
на фотографиите на деца в естественото им игриво състояние и създава образи, които предизвикват красива носталгия. Децата са подходящи модели, защото нямат нищо против да застанат пред камерата и понякога напълно забравят за нея.
А за какво по-добро нещо може да мечтае един фотограф от модели, които не позират, а се държат напълно естествено пред камерата!
Вижте още… Париж и хората му през обектива на Робер Доано
6. Бъдете дискретни
Когато Анри Картие-Бресон снима на улицата той е възможно най-ненатрапчив и дискретен. Понякога дори покрива хромираните части на фотоапарата си Leica с черна лента или с носна кърпичка, за да я направи по-малко забележима, когато снима. Така хората на повечето му снимки дори не подозират за фотоапарата му и резултатът от това са напълно непринудени снимки.
7. Гледайте света с очите на художник
Преди да стане фотограф, както споменахме, Анри Картие-Бресон се интересува от живопис. Веднъж открил магията на фотографията, той прилага похватите, характерни за класическата живопис. За него композицията е изключително важна и образите му имат нещо общо с
художниците романтици от XIX век
Изучавайте класическите майстори и начина, по който те използват рамкирането, композицията, хората и обстановката. Един такъв автор е Едуард Хопър, който по същество е фотограф, въоръжен с четка.
8. Не прекадрирайте образите си
Анри Картие-Бресон е категорично против прекадрирането на образите веднъж след като те са били заснети. Той вярва, че композицията на образа трябва да бъде правена с помощта на камерата, по време на снимането. А ако
кадрирането или композицията
на някой от кадрите му не е добра, той просто избира да не го показва. И наистина – ако прекадрирате дадена снимка след като тя е заснета, рискувате да станете твърде мързеливи, докато снимате, което ще навреди на фотографската ви визия.
9. Не се притеснявайте за обработката на снимките
Въпреки че Анри Картие-Бресон знае как да проявява снимките си, той никога не прави това сам. Той излиза на улицата и снима, а после просто изпраща снимките си на хора, на които има доверие. Това му позволява да прекарва повече време сред хората снимайки, отколкото в тъмната стаичка.
Днес фотографите са прекалено загрижени за обработката на снимките си, но дори най-големият майстор на Photoshop не може да поправи лошо заснетата снимка.
10. Винаги се борете за повече
Анри Картие-Бресон никога не е имал особено емоционална привързаност към снимките си. Той често казва, че след като веднъж заснеме даден кадър рядко поглежда към него по-късно и просто продължава да снима. Никога не идеализирайте предишната си работа и не ú позволявате да спира развитието ви. Винаги се борете да снимате по-добре от последния път и никога не се задоволявайте с постигнатото.