Рафаиловият кръст е един от най-въздействащите представители на българската дърворезба от епохата на Възраждането. С размерите и ювелирността на изображенията на различни библейски сцени, той няма аналог. Поради това като най-съществен експонат в музея на Рилския манастир е определен именно този кръст.
Положен в отделна зала и пазен зад подсилена стъклена витрина, на кръста изработен от монах Рафаил е отделено специално внимание. За мен той е много интересен. Ако е така и за вас, вижте следващите редове.
Едно от най-светите места за българите е Рилският манастир. Той е съграден малко по малко през многото години до днес. Покровителят на България и българите Свети Иван Рилски избира мястото за своето отшелничество. Огромното уважение и любов към светеца от страна на българите ги кара впоследствие да изпращат там най-учените и отдадени на християнството свои синове. Така манастирът се превръща в най-големия и важен център на просветителска дейност, център на всякакви занаяти, а разбира се и в християнски светилник.
Освен мощите на Свети Иван Рилски и тези на пророк Данаил, в
манастира се пазят безценни съкровища от всички епохи
през които обителта съществува. Те са изложени в обособена музейна сбирка. Изключителните книги и църковна утвар, които са изложени, наистина нямат цена за българската история и историята на Балканите.
Все пак един от експонатите винаги ме е впечатлявал с изящната изработка и интересната си история. Това е кръстът, изработен с голямо изящество от рилския монах Рафаил.
Кръстът се състои от постамент и същинска част. Върху постамента е гравирана крайната година на изработване – 1802 г. Според информация на музея поставката е изработена от липа и е добавена към кръста от друг брат на манастира след като
Рафаил изгубва зрението си
Пак по сведения на музея същинският кръст е изработен от цяло парче чемшир.
[Чемширът е може би най-благодатната дървесина за резба и фина обработка. Поради това, че е храст, много трудно могат да се намерят големи парчета от него за обработване, което го прави много скъп материал. Просто е необходимо изключително много време да расте храстът, за да се използва голямо парче от него.]
Точната дата на раждане на Рафаил не е известна. Преданието гласи, че идва от село Калища, Радомирско и става послушник много млад, а след това се замонашва в Рилския манастир.
Кръстът е с височина 81 см и широчина 43 см. Върху него са изобразени над 100 библейски сюжета чрез сътворяването на над 600 миниатюрни фигури. Кръстът е двулицев и от двете му страни има резбовани съвсем различни сцени, като никоя от тях не се повтаря.
Някои от тях са Рождество Христово, Кръщение на Исус, Влизане в Йерусалим, Христос в храма, Съшествие в ада, Възкресението на Лазар, Възнесение Господне, Преображение, Разпятието на Исус, Снемане от кръста, Рождество Богородично, Въведение в храма, Благовещение, Успение Богородично и много други.
Счита се, че за изработката на реликвата, монахът е използвал много фини инструменти, дори и увеличителни лещи.
Този труд е отнел около 12 години
В течение на годините работа зрението на Рафаил отслабвало. Към края на работата си върху кръста, той ослепял напълно.
Монахът постига такова съвършенство с творбата си, че сякаш не е трябвало да започва друго творение, с което да достигне до по-големи висоти в прецизността и ювелирността на изработката. На тази толкова съвършена своя творба Рафаил дава много повече от умения и търпение. На своя кръст той посвещава зрението и толкова много години от живота си.
Съществува и една непотвърдена информация, която се носи като мълва, относно събития около кръста на Рафаил в по-ново време. През 1974 г. Рафаиловият кръст е включен в международна изложба на реликви от България. Събитието трябвало да се случи в парижката зала Помпиду. На посетителите започнало да прави впечатление, че една от витрините остава празна, дори след откриването на изложбата. В нея трябвало да бъде поставена именно реликвата от Рилския манастир.
С течение на времето и усърдието на журналистите станало ясно, че кръстът е “арестуван” от полицията на летище Орли. Тогавашният директор на музея на манастира се опитал да го прекара през летището в специално изработен за целта калъф от цигулка. След като френските полицаи поискали да проверят какво има в калъфа, директорът Анчо Анчев държал да не показва съдържанието на полицията. Калъфът бил отворен принудително, а полицаите не могли да повярват на очите си!
Пред тях стоял
Рафаиловият кръст – без никакви документи за износ
или сертификат какво представлява тази ценност. Така за цели три дни, докато не се задействат дипломатическите канали, кръстът се оказал “арестант” на парижката полиция. След това ценният експонат бил изложен в зала Помпиду и около шума след скандала станал най-голямата атракция на изложбата.
Френски журналисти свидетелстват, че мосю Салвадор Дали и Пабло Пикасо лично са отишли на изложбата и са останали удивени от майсторската работа на монах Рафаил от Рилската света обител.
Прочетете още: Янко Янев, който създава Красотата на България
Уникалността на творението на Рафаил е именно мащабността на неговия труд. Не е известна досега такава огромна по обем работа, посветена на една творба от един човек. Този факт в съчетание с майсторството и фината изработка впечатляват и днес специалистите у нас и от чужбина.
[…] [Вижте още: Рафаиловият кръст – сърцето на Рилската обител] […]