Ако чуете думата трейнспотинг, първата ви асоциация най-вероятно ще е едноименната книга на Ървин Уелш. Или пък филмът, който направи по нея, Дани Бойл. Днес ще си говорим за трейнспотинг, но без да намесваме нито един от двамата.
Така нареченият
трейнспотинг – или лов на влакове
е рядко практикувано хоби и това го прави уникално – както у нас, така и по света. Българката Йоана Младенова също е уникална. Тя е първата жена в България, която се занимава с това и има официален документ за снимане в парните локомотиви по време на движение. “И засега единствената българка с няколко публикувани снимки в най-престижното немско списание за влакове Eisenbahn Kurier”, добавя скромно самата Йоана.
На нея попаднахме напълно случайно, след като демонстрира изумителна компетентност и невероятно задълбочени познания в областта на влаковете, и в частност на парните локомотиви, в коментар по повод материал в Lifebites.bg. Разбира се, нямаше как да не я потърсим за интервю, гарнирано със страхотни нейни снимки.
– Йоана, какво е 46.03?
– Това е номерът на уникален парен локомотив – единствен в Европа, известен вече и сред обществото като Баба Меца. Възкръснал като Феникс от пепелта, благодарение на ентусиазма на Софийската парна бригада. За мен той е нещо уникално, защото бях пряк участник от първите стъпки, когато я взехме от базата, където се съхраняваше и видях как за една година от
купчина старо желязо се превърна в уникална парна красавица
Със съпруга ми проследихме целия процес по нейното възстановяване и го съхранихме в снимки. Съпругът ми и неговите колеги от Софийската парна бригада са инициаторите тази машина да бъде възстановена. За една година, с много лишения и непосилен труд, те направиха нещо, което не е правено с толкова малко парични средства, технически условия и малко хора.
– Повечето хора свързват БДЖ с мизерия и раздрънкан транспорт. Как и кога една жена като Вас откри красотата върху релсите?
– Да, факт е, че част от локомотивния и вагонния парк на БДЖ са морално остарели. Заслуга за некомфортната обстановка вътре във вагоните имат в голяма степен и самите пътници, които не пазят чисто. Но в повечето случаи, когато си с приятна компания тези факти остават на заден план.
С влак е по-евтино, по-екологично и може да видиш много повече красоти и недостъпни с друг транспорт кътчета от България.
Като железничарско дете влаковете са били част от моя живот от малка. Благодарение на моите родители съм обиколила цяла Европа с влакове през летните ваканции. Докато другите деца ходеха на море, нас ни водиха на обиколки с влакчета за опознаване на чужди култури. За този им избор ще съм им благодарна цял живот.
Красотата на Българските железници
преоткрих през 2007 г., когато съпругът ми ме заведе на първото ми приключение с парни локомотиви. Тогава за първи път видях в действие парни локомотиви и се наслаждавах на красивата природа около язовир Студен кладенец и теснолинейката Септември – Добринище.
– Защо точно трейнспотинг?
Благодарение на моя съпруг се запалих и открих хобито трейнспотинг, което впоследствие ме запали и по историята на Българските Железници. Като всяко друго хоби, трябва някой да запали искрата. От 2007 г. до днес мога да се похваля, че съм преживяла почти всички парни атракции в България. Обиколила съм цялата жп мрежа!
– Познавате отлично историята на БДЖ. Кои са фактите, впечатлили Ви най-силно, както и тези, които повечето хора вероятно не знаят?
– Не мога да твърдя, че знам всичко за БДЖ, защото темата е много обширна. Както са казали хората, човек се учи цял живот и постоянно излизат нови интересни исторически факти. Съпругът ми ми поднесе така деликатно и достъпно историята на БДЖ и нямаше как да не се запаля.
Благодаря и на двете емблематични фигури за систематизирането на железопътната история на България на инж. Димитър Деянов и историка Стефан Стойчков. Благодарение на техния дългогодишен труд, бъдещите поколения ще могат да се запознаят с интересни исторически факти за Железопътния транспорт в България.
Интересните и най-силно впечатлили са ме следните факти: По време на войни и кризи в миналото си БДЖ са били наравно с Германия, Англия и други велики сили. Поръчвали сме уникални парни локомотиви специално за нашите терени. Първите парни локомотиви са носили освен номер и имена. Едни от тях са носили имена на реки – Искъръ, Струма, Марица, Янтра. Други са били с имената на царската фамилия – Фердинандъ, Царъ, Кобург, Борисъ, Кирилъ, Евдокия, Надежда и Клементина. Други са с имената на планини – Витоша, Рила, Стара Планина, Средна гора, Родопи, Странджа. Имаме и имена на върхове – Муссъ-алла, Буздлуджа, Шипка. Интересно е също, че в България се намира и най-високата гара на Балканите – Аврамово 1267 метра над морското равнище – намира се по теснолинейката Септември – Добринище. При нея уникалното е че минава през три планини Рила, Пирин и Родопи. За около 5 часа се изминават 125 км. и се преминава през 35 тунела и чудесни природни гледки. Ретро вагоните, които предлага БДЖ за атракционни пътувания под наименованията Корона Експрес и Витоша Експрес са били предназначени за нуждите съответно на царското семейство и Тодор Живков. Уникалното при тях е, че са запазени в автентичен вид, докато при Ориент Експрес например всичко е модернизирано и е реплика. В момента има 6 действащи парни локомотивa. Като 3 от тях се намират в депо София, 2 са в депо Горна Оряховица и малкото теснопътно локомотивче в депо Септември. |
– Знаете ли колко българи имат подобно хоби?
С напредъка и достъпността до новите технологии, доста хора снимат. Но
хобито трейнспотинг е лов на влакове
което означава да гониш влак, да го следваш по маршрута му и да уловиш моментите така, както ти ги виждаш. Повечето практикуващи са от типа отивам на гарата, щраквам няколко кадъра и се прибирам вкъщи. Лудите и щури глави сме малко, но достатъчно търпеливи и улавящи невероятни моменти. Може би сме около 20 души, а следящите атракционните пътувания сме около 5 човека.
Като казвам 5 човека това сме хората, които проследяваме и запечатваме в кадри цяло пътуване от няколко дни. Всеки сам определя какво му е интересно да снима на тема “Железница” – може да са само локомотиви, може да са цели състави локомотив и вагони, може да са пътнически или товарни влакове.
Най-възрастният трейнспотър у нас
е на около 80 г., даже преди дни отново беше на линия, за да улови поредния кадър с лентовия си апарат. От тази година имаме и най-малък спотър на 6 години, изтърпял геройски два дена по линията около язовир Студен кладец и един ден по теснолинейката.
– Къде, как и колко влака сте снимали досега?
От 2007 г. снимам активно на тема Атракционни пътувания. Едно такова пътуване може да трае от 1 ден до 10 дни. Заснела съм почти всички пътувания от тогава насам – с отделни малки пропуски. За тези почти 10 години съм обиколила цялата жп мрежа на България и съм запечатила в снимки безброй влакове.
– Имате ли любим кадър?
Всеки кадър, поне при мен, е запечатил уникален миг от живота на парния локомотив, от живота на машиниста… може да сме били 10 човека на едно и също място, но всеки има различно виждане и една ситуация може да се види в 10 различни кадъра.
Имам два кадъра, които са ми скъпи на сърцето, защото са оценени от хората от цял свят със същото хоби като мен. Споделям снимки в www.railpictures.net, сайт с най-голямата база данни от снимки на влакове от цял свят. В него
два пъти печеля Избор на публиката
Това да те оценят хора, имащи същата страст като теб от цял свят, за мен е голяма и реална оценка, че се справям добре.
– Най-красивият или любим влак?
Влак се казва на композицията от локомотив и вагон или вагони. Естествено такава комбинация любими са ми парен локомотив и Корона Експрес. За локомотив – слабост са ми парните.
– Колко често пътувате с влак?
Трейнспотърстването е свързано по-скоро със снимане отвън на влака… до миналата година по-голямата част от пътуванията си ги осъществявахме с кола. От тази година съпругът ми се отдаде на другата си страст – вече е част от основния екип машинисти, обслужващи Софийските парни локомотиви. И така ми се наложи по-интензивно да ползвам влакове за преместване от една точка до друга, за да уловя в снимки атракционите.
– На кого искате да благодарите?
Искам да благодаря на всички бригади на парни машини в България за страхотното отношение към мен и че ме приемат за част от тях. Без ентусиазма на тези момчета нямаше в момента да се наслаждаваме на парните локомотиви в движение.
[На снимките вдясно от горе надолу виждате: момчетата от Софийската парна бригада, под тях Софийската и Горнооряховски парни бригади на гара Кръстец. Последната снимка е направена за спомен на част от парните машинисти в България на гара Саботковци.]
Прочетете още:
Радвам се, че популяризирате твърде рядко срещаното хоби на Йоана Младенова и Ви поздравявам за поднесения материал. Тази млада жена наистина следи отблизо атракционните пътувания с парни локомотиви в БДЖ и е голям майстор при улавянето на уникални моменти от тези пътувания. Желая и по-нататъшни успехи в тази дейност !