Преди време ви разказахме как една американска изложба на пластмасови предмети от ежедневието осъществява същинска идеологическа диверсия спрямо комунистическия режим у нас, през 1963 г., в разгара на Студената война. Няколко години по-рано нещо подобно се случва и в Съветския съюз (СССР).
През 1959 г. в Москва гостува т. нар. Американско национално изложение, чиято цел е да демонстрира продуктивността и високия стандарт на живот на САЩ.
Всъщност скритата цел на американците е да се опитат да накарат Съветския съюз да намали производството на продукти от тежката индустрия и да се ориентират към
производството на стоки за консумация
Това би означавало едно – по-малко суровини за производството на оръжия. Американското национално изложение се провежда цели 23 пъти в следващите 30 години и е посетено от близо 20 млн. съветски граждани.
“Руският народ няма дълго да търпи управници, които им дават танкове и шпиони вместо прахосмукачки и козметични салони”
– отбелязва американският социолог Дейвид Ризман.
Той смята, че съветските власти трябва да помислят за производството на потребителски стоки, за да успокоят масовото неудовлетворение.
Потреблението обаче не е нещо ново за СССР
То се заражда още през 30-те години, а от 1935 г. в повечето съветски градове се изграждат огромни универсални магазини и купуването на материални стоки се превръща в символ на съветския икономически успех.
Преди това консуматорството е смятано за вредно за благото на обществото. В следващите години обаче съветските власти започват да отделят сериозно внимание на производството на стоки за бита като перални, прахосмукачки и шевни машини.
Вижте още… как са изглеждали някои от участничките в конкурсите за красота на бившия Съветски съюз
Материалното изобилие е особено характерно за режима на Никита Хрушчов (1953 – 1964). Съветският партиен вожд обещава свободен достъп до стоки с надеждата да осигури легитимността си. То е в основата на социалните, културните и икономически реформи, които се случват по т. нар. Размразяване.
В периода 1956-1961 г. в СССР излизат девет тома от т.нар. Товарный словарь. Той е нещо като социалистическия отговор на западногерманския Neckermann и американския Sears. Книжките демонстрират
желанието на Съветския съюз за материален просперитет
В него са описани детайлно почти всички стоки за народно потребление в СССР по онова време. Днес тези страници ни дават възможност за уникален поглед към действителността от онова време. Цялото съдържание на каталога също така е достъпно и онлайн.
Вижте страници от Товарный словарь в галерията по-долу.