Германският фотограф Хорст П. Хорст е добре познат като титан на модната фотография и портрета. Заснема близо 100 корици за сп. Vogue по време на 60-годишната си кариера.
През лятото на 2016 г. Музеят на Салвадор Дали във Флорида организира изложба, посветена на връзката между фотографиите на Хорст и сюрреализма, озаглавена Horst: Photographs – Fashion and Surrealism. В нея бяха показани 180 творби на фотографа, които обхващат почти цялото му творчество. Още от ранните му години в Париж, където емигрира през 30-те, за да учи при известния архитект Льо Корбюзие и където работи с дизайнери като Коко Шанел и Елза Скиапарели, както и с
Дали, с когото проектира балетни костюми
Хорст П. Хорст е роден през 1906 г. във Вайсенфелс, малък град в източна Германия, в семейството на успял търговец от средната класа. Още като дете проявява нескрит интерес към изкуството и в края на 20-те завършва художествено училище в Хамбург.
В началото на 30-те Хорст учи архитектура в Париж под ръководството на легендарния френски архитект Льо Корбюзие. Там Хорст среща барон Джордж Хойнинген-Хюен, благородник, който работи като фотограф за сп. Vogue и той го наема като асистент. Двамата започват романтична връзка, пътуват доста и започват да снимат представителите на парижкото висше общество.
Хорст публикува първите си фотографии през декември 1931 г. във френския Vogue, с което започва дългогодишно сътрудничество, което ще продължи в следващите шест десетилетия. В този период той формира стила си, като залага основно на
играта на светлините и сенките във фотографиите си
След 8-9 години живот във френската столица, Хорст П. Хорс решава да емигрира в САЩ. През август 1939 г., часове преди да напусне Париж, за да замине за Ню Йорк, той заснема може би
най-известната си фотография, наречена The Mainbocher Corset
Когато пристига в Ню Йорк през 1939 г. Хорст продължава да работи за американското издание на Vogue. Популярността и продуктивността в Париж, съчетани с успешна изложба в галерията на Жермен Зелигман през 1938 г., му дават картбланш да работи върху някои от най-важните фотосесии на списанието.
В следващите години той се съсредоточава върху портретите на хора от нюйоркското общество като Хари Труман, Коко Шанел, Анди Уорхол, Марлене Дитрих, Салвадор Дали и Труман Капоти.
По същото време Хорст П. Хорст заснема и 94-те си корици за сп. Vogue. През 1940 г. той снима Лиза Фонсагривес, съпругата на фотографа Ървинг Пен в бански в синьо и бяло, който оформя тялото ѝ във формата на буквата V и портретът бързо придобива легендарна слава. Друга негова известна фотография, озаглавена Lipstick, Quick!, представя модела Мюриел Максуел в бял топ с бели слънчеви очила, която си поставя червило.
Вижте още историята на друг моден фотограф – Бил Кънингам, който отказва да снима Катрин Деньов
През май 1941 г. Хорст П. Хорст създава първата си корица за Vogue, в сътрудничество с изключително влиятелния артистичен директор Александър Либерман, който е смятан за бащата на съвременните модни списания. На нея е заснета жена в бял бански, която балансира голяма червена топка във въздуха с краката си.
През 1940-а, преди нацистка Германия да обяви война на Америка, Хорст П. Хорст кандидатства за американско гражданство. Той преминава медицински тестове и влиза в американската армия през лятото на 1942 г. До края на войната работи като фотограф. През 1945-а продължава да работи за американския Vogue заедно с фотографите Сесил Бийтън и Ървинг Пен.
След войната, с нарастването на влиянието на модата, работата на Хорст П. Хорст става още по-важна. Той снима почти всичко – реклама, мода, класически портрети, но когато през 1961 г. Даяна Врийланд става редактор на американския Vogue, тя го убеждава да започне да пътува по света и да снима живота на богатите от висшето общество. Това се харесва на Хорст, който е
съхранил страстта си към портретите, натюрмортите и архитектурата
Дори след като Врийланд напуска поста главен редактор на Vogue през 1971 г., Хорст продължава да снима известни личности. Джери Хол в Барбадос, Дюран Дюран в Лондон, писателя Том Улф, актрисата Брук Шийлдс и художника Рой Лихтенщайн в Ню Йорк. А също и Ив Сен Лоран, Коко Шанел, принцове и принцеси.
По това време Хорст се концентрира върху писането на книги и излагането на фотографиите си по света.
Хорст П. Хорст заснема последната си фотография за Vogue през 1991 г. Умира осем години по-късно в дома си в Палм Бийч Гардънс, Флорида на 93-годишна възраст.
Творчеството на Хорст П. Хорст формира цяло поколение фотографи като Хърб Риц и Робърт Мейпълторп. Влиянието му е осезаемо дори днес, когато се забелязва завръщане към режисираните фотографии в студио. А те се превръщат в негова запазена марка през годините.
За читателите на Lifebites.bg подбрахме