Лъчезарната усмивка на Виляна Калинкова ще привлече вниманието ви още щом отворите страницата на компанията United Technologies Aerospace Systems. Тя е един от най-младите авиоинженери в екипа на Боинг – 787-10 Дриймлайнер. Българката, която от години живее в Америка, разбива на пух и прах представата за типичния инженер, който предпочита машините и работата пред общуването с хора. Виляна е изключително контактна, лъчезарна и широко скроена.
Обича да пътува, да се забавлява с приятели и се радва на дългогодишна щастлива връзка. Натовареното ежедневие на българката и
работата ú в екипа на Боинг
не се оказва пречка да намира време за семейството, което е изключително привързано към корените и традициите на родината. Израснала в семейство на български емигранти в Ню Йорк, Виляна Калинкова владее до съвършенство родния си език и активно участва във всички културни празници, организирани от сънародниците ни в САЩ.
Освен инженерна мисъл и интерес към математиката, Виляна се увлича и по изкуството. Българката обича да рисува. Тя създава нестандартни и оригинални арт проекти, които често подарява на приятели и близки.
Ето какво още ни разказа красивата българката за работата си на авиоинженер, семейството и за пътя, който е извървяла, за да стигне до екипа на Боинг:
Вили, как попадна в екипa на Боинг?
През последната ми година като инженерен студент в университета Стони Брук в Ню Йорк започнах да кандидатствам в различни инженерни компании. Участвах и на много инженерни конференции в САЩ, където си подадох автобиографията на много работодатели. Беше дълъг процес с много интервюта и, разбира се, невинаги успешни.
За щастие обаче получих няколко оферти от различни компании, което ми помогна да изградя самочувствие и доверие в себе си и
продължих да кандидатствам
на още места. В началото дори не ми и беше минало през ума да кандидатствам в авиоинженерни компании. Но приятелят ми, който също е авиоинженер, ме посъветва да кандидатствам за сегашната ми позиция. Отначало изискванията и подборът изглеждаха доста трудни за преодоляване, но за щастие след интервюта на много нива получих така желаната оферта за работа.
Какво е Боинг 787-10 Дриймлайнер? Това е най-търсеният и най-бързо продаващият се самолет в света с вече над 102 поръчки от пет клиента! Боинг 787-10 Дриймлайнер има два реактивни двигателя и събира между 242 и 335 пътници. 787-10 е най-големият и най-мощният от серията 787 и направи своя първи (тестов) полет през март 2017 г. и се очаква да бъде на пазара през 2018 г. Дриймлайнер е най-енергийно ефективният самолет на Боинг. Това е първият самолет, за чиято направа като основен материал за конструкцията на корпуса са използвани композитни материали. Този модел харчи 20% по-малко гориво от други подобни самолети. Особеностите на Боинг 787 Дриймлайнер включват: предимно електрически полетни системи, специално извити крила, които допълнително помагат за горивната ефективност и шумопоглъщащи шеврони на корпуса на двигателя за по-безшумни полети. 787-10 има по-висока влажност и осигурява усещане за пространство и комфорт, с по-големи прозорци и отворена архитектура. |
Защо избра да се занимаваш с инженерство?
Баща ми е компютърен инженер и може би оттам да е дошла идеята за нещо подобно – нещо свързано с инженерството или поне с математика.
Винаги съм намирала математиката и физиката за интересни и когато бях по-малка, исках да бъда архитект, тъй като обичам и да рисувам. Оттам пък започнах да си мисля за строителен инженер, накрая взех, че завърших като инженер по материалите (в комбинация с допълнителна специалност по математика). Честно казано,
няма огромно значение
какъв вид инженерна специалност си завършил. Между много от инженерните специалности има голямо припокриване, а пък и на всеки продукт му трябват всякакъв вид инженери и специалисти, за да се проектира и произведе.
Когато започнах да си търся работа, осъзнах че много от по-големите инженерни компании бяха твърде далеч от Ню Йорк и често изобщо далеч от големи градове, тъй като им трябва повече пространство за заводите. Тогава реших, че за мен на първо място е важно да си намеря работа сравнително близо до Ню Йорк, за да съм близо до семейството.
Лесно ли се гради сериозна кариера на тази сравнително млада възраст?
Лесно е, ако знаеш в каква посока искаш да върви кариерата ти. Но да знаеш в каква посока искаш да върви кариерата ти въобще не е лесно.
Трудно се постига каквото и да е без да имаш поне малко помощ. Винаги се старая да общувам и разпитвам различни хора, защото всеки има различен опит, идеи и мисли. Най-важното е да се заобиколиш с хора, които те подкрепят, вдъхновяват и могат да те напътстват. Ако заобиколите себе си с подходящите хора, винаги ще намерите своята посока.
Може да отнеме известно време, за да спечелиш доверието на своите по-опитни колеги, но ако покажеш, че можеш да свършиш определена задача, ти се доверяват с още
по-трудни задачи и предизвикателства
За мен най-трудната част от граденето на сериозна кариера е балансът между живота извън работата и самата работа. Работата, която се изисква не е никак малко, а пък аз съм ангажирана и с други неща. Най-важното е да разбереш какво ти доставя най-голямо удоволствие. Ако правиш нещо с удоволствие, то не само става по-лесно, но и не се чувства толкова като “работа”. Все още не съм сигурна в каква посока искам да върви кариерата ми, но определено има неща, които от опит знам, че не искам да правя, което също е много важно!
Какво образование и опит имаш?
Имам бакалавърски степени по Инженерство на материалите и по Приложна математика и статистика. След както завърших, минах курс по Геометрично оразмеряване и отклонение. Наскоро започнах бизнес магистратура (MBA).
Била съм на стаж като строителен инженер и архитект по времето, в което си мислех, че това ще е интересна за мен професионална посока. Била съм член на различни инженерни организации и успях да придобия допълнителни инженерни, мениджърски и управленски умения.
Какво не знаят хората за тази професия?
На първо място разработването и производството на авиосистеми включва широкомащабно сътрудничество с много разработчици и производители от цял свят. Всеки компонент се произвежда от различна компания на различно място по земното кълбо. Различните части от крилата могат да са например проектирани и произведени в Корея, Япония, Канада и Австралия. И така е с много авиосистеми. И на второ място аз съм пример, че не всички инженери са антисоциални. Мен въобще не ме свърта на едно място без други хора. (Смее се)
Работиш ли много?
Нормално работя около 45 часа седмично. Някои седмици ми се налага да работя повече, но често мога да си довърша работата от къщи, вместо да седя в офиса до късно. Определено се изискват доста неща от мен за един ден, но сигурно това е по-добре отколкото да ти е скучно, нали?
Високо ли е заплащането?
Заплащането ми е определено по-високо от това на мои набори с други професии. Но някои по-ниско платени професии не са толкова забързани и не изискват толкова дълги работни седмици, така че може би има някакъв баланс.
Какви знания и качества трябва да имаш, за да успееш в кариерата?
Всеки инженер е учил статика, динамика, термодинамика, материални структури, кодиране, чертане, дизайн и много, много физика и математика. Тези предмети те учат как да мислиш аналитично и как да решаваш проблеми. Оттам нататък много от знанията и уменията се придобиват с всяка нова задача и всеки проект.
Първоначално знанията могат да ти помогнат да си намериш работа, но начинът на работа и характерът ти са много по-важни, за да успееш в кариерата. Колко ефективно и бързо мислиш помага доста, но как се отнасяш към другите хора е още по-важно. Важно е да можеш да работиш в екип и да поемаш отговорност за работата си. Никой не иска да работи с намръщени и негативни хора. Важно е да показваш уважение и да изслушваш другите. Винаги може да научиш нещо ново, ако слушаш другите внимателно.
С какво си по-различна от своите колеги и какви качества трябва да притежаваш, за да бъдеш успешен авиоинженер?
Бих казала, че интересът към другите хора ме прави по-различна. Няма как да получиш нови знания, ако не изслушваш другите хора внимателно. Има един известен цитат на английски:
“Ако искате да бъдете чути, първо трябва да изслушате.”
Много хора бързат да кажат какво мислят и да обяснят защо те са прави преди дори и да са изслушали другите. Не само нищо не се постига по този начин, но и никой няма да иска да работи с теб.
На някои по-аналитично мислещи хора не им се отдава да бъдат и общителни, а това е много важно! Усмихвайте се и бъдете социални!
Какво би посъветвала други млади хора, които имат желание да се захванат с тази професия?
Да не се отказват от първия път! Аз кандидатствах на толкова много места и ходих на толкова много интервюта месеци наред. Много от по-големите компании получават сигурно над 300 хил. автобиографии на година. Понякога дали дадена компания ще види резюмето ти е чист късмет. В колкото повече компании кандидатстваш, толкова повече шанс имаш! А ако има начин да говориш с някого на живо, вместо само да си качиш резюмето в интернет, винаги го прави! Мотивация, приветлив и положителен характер и една усмивка, означават много повече от думи напечатани на един лист хартия!
Идваш в Америка само на 9 години и въпреки това владееш до съвършенство български език. Как успяваш да пазиш и поддържаш връзка с българската култура и традиции?
Определено не е лесно да задържиш втори език, ако не го използваш често. Родителите ми винаги са се стараели да се говори на български у дома и да спазваме българската култура и традиции. Освен това майка ми е сред организаторите и основателите на едно от Българските неделни училища в Ню Йорк. Старая се да помагам и да участвам в по-големите
български тържества и празници
На Лазаровден например, училището превръща част от една нюйоркска улица в Българска възрожденска уличка, по която минават лазарки и пресъздават българския ритуал.
Също така миналата година няколко български групи и организации отидохме да празнуваме 24-ти май в Куба!
Там изпълнихме репертоар от български народни песни и танци на концерт, организиран от Българското посолство в Хавана. Но най-важното е, че правим всичко възможно да пътуваме до България всяко лято, дори да е за малко.
Как се забавляваш през свободното време?
Кое свободно време? Няма време за свободно време. Въобще не се оплаквам, просто има толкова много неща, за които искам да науча или пък да направя!
Член съм на борда на организация за млади професионалисти в компанията ми. Получаваме доста помощ, но въпреки това е впечатляващ фактът, че тази година ще организираме над 80 семинара и събрания, всеки един различен сам по себе си! Някои са по-забавни, дават възможност да се запознаеш с хора от различни клонове на компанията на забавни или спокойни места. Други са малко по-стриктно организирани с говорител по определена тема, било то по организационни умения, как да ръководите ефективно работна среща или как да комуникирате ефективно.
Ако имам свободни дни, опитвам да ги напълня с някакво пътуване или екскурзия, дори и да не е много надалеч.
Здравейте! Желая да поместя с ваше съгласие статията за г-ца Калинкова, чиито корени са от Чирпан. Бихте ли ми пратили на имейла статията и 1-2 нейни снимки. Ще цитирам коректно източника, т.е. изданието ви и автора. Предварително ви благодаря!
Ангел Колев, гл. редактор на в. Чирпански новини”
Здравейте, Ангел. Моля, пишете на lifebitesbg@gmail.com, за да уточним подробностите. Поздрави, Кристина