Федерико Фелини се ражда на 20 януари 1920 г. в Римини и умира от инсулт в Рим на 73 г. Оставя ярка следа в киното с емблематични филми като Пътят (1954), Сладък живот (1960), Осем и половина (1963), Амаркорд (1974).
Фелини е представител на течението в италианското кино, наречено неореализъм. То се появява след Втората световна война и представя живота на хората от бедната работническа класа в противовес на холивудските бляскави продукции, показващи лековат и охолен живот.
Федерико Фелини печели общо 65 филмови награди.
Малко преди смъртта си през 1993 г.
Федерико Фелини получава Оскар за цялостен принос
в областта на изкуството. Приживе има общо 65 различни филмови награди.
Като дете италианецът е запленен от изкуството на цирка и клоуните, чийто образ по-късно присъства в почти всички негови филми. Като малък Федерико Фелини обича и да рисува. Често чете популярното списание Кориери деи пиколи. В него редовно открива преводи на американски комикси, които оказват влияние върху работата му в киното.
Една от рисунките на Фелини. В училище той е прилежен ученик. В онези години освен по рисуването, бъдещият режисьор се увлича и по импровизирани представления с кукли.
Вероятно малко известен факт за широката публика е, че Фелини започва професионалния си път като карикатурист и автор на хумористични статии в различни издания. За решаващ момент в живота му се счита работата му за списание Марк’Аурелио, където води постоянната рубрика Ще чуете ли, каквото имам да ви кажа?
в продължение на 3 години
– от 1939 г. до 1942 г. Запознава се с известни личности от шоубизнеса и постепенно започва да пише скечове за киното. Става асистент на кинорежисьора Роберто Роселини. А години по-късно прави шаржове и скицира своите филмови герои.
През 1937 г. Фелини и художникът Демос Бонини отварят ателие за портрети в Римини. По-късно режисьорът започва да изкарва прехраната си като карикатурист.
Lifebites.bg подбра за вас някои от най-емблематичните изказвания на Федерико Фелини, които допълват неговия образ и хвърлят повече светлина относно мнението му за магията на киното, живота, приятелството му с Марчело Мастрояни и изкуството. Приятно четене!
“Един филм или те докосва и значи нещо за теб, или не. Ако те е развълнувал, няма нужда да го разбираш.”
“Филмите са като сънищата, киното използва техния език. Години минават за секунда, в миг се пренасяш от едно място на друго. Сънищата са моята реалност и материята, от които са направени филмите ми.”
“Да отидеш на кино, е като да се завърнеш в утробата. Седиш неподвижно в тъмнината и медитираш, очаквайки животът да се появи на екрана. Трябва да ходите на кино с невинността на зародиш.”
Истинската магия е тази на киното, убеден е италианецът.
“Една творба не е никога само измислица или само истина. Тя е това, което е.”
“Животът крие повече от онова, което някога ще узнаем – религията, мистиката, съвпадението, неизвестното, предначертаното. Понякога ми се подиграват заради готовността да възприемам всичко – от ясновидството през астрологията до спиритическите сеанси, но обещанието за чудеса ме омайва.
Подигравачите и мърморковците не ме спират. Нека си живеят, вкоренени в земното. Нека считат, че всичко трябва да има научно обяснение. Не искам да познавам хора, които не могат да възкликнат: “Представяш ли си?!?” в отговор на вдъхновяващо необяснимо явление. Въображението е най-важният вид мислене. Как човек може да напредва, ако не иска да отиде отвъд вече известното.”
През 1946 г. Фелини е ангажиран като сценарист и асистент-режисьор на филма на Роселини “Пайза”. Това е първата сериозна крачка към голямото кино.
“Аз съм просто разказвач, а киното е моят начин да разказвам истории. Харесвам го, защото пресъздава живота в неговото движение и цялост, уголемява го, съживява го. Много по-близо е до чудотворното сътворение, отколкото всяко друго изкуство – рисуването, музиката и дори литературата. Киното не е само изкуство, то е нова форма на живот, има свой ритъм, каданси, перспективи.”
“Киното е като жена – с нейните моменти на светлина и мрак.”
“Всяко изкуство е автобиографично. Перлата е автобиографията на мидата.”
“Животът е комбинация от магия и паста.”
Запознава се с Марчело Мастрояни през 1948 г.
“Забелязах Марчело Мастрояни заради ресторантската ни хармония. Когато се срещахме по ресторантите, той винаги ядеше много и с голямо удоволствие. А аз имам естествен афинитет към хората, които обичат да ядат с наслада.”
“С Марчело Мастрояни рядко се виждаме извън снимачната площадка. Сигурно затова приятелството ни е съвършено. Всеки от нас може да си въобразява, че другият е винаги на разположение. Не сме се проверявали никога.”
“Единственото място, където можеш да си диктатор и да те обичат, е на снимачната площадка.”
“Цензурата е реклама, платена от правителството.”
“И най-мизерният живот е по-добра алтернатива от сигурното съществуване в общество, където всичко е подредено и перфектно.”
“Отдай се на живота, не губи своята откритост и възприемчивост за новото, запази детския си ентусиазъм и всичко ще се нареди.”
“Ако всички пазехме повече тишина, може би щяхме да разберем нещичко за живота.”
Лъчезарната усмивка на Виляна Калинкова ще привлече вниманието ви още щом отворите страницата на компанията United Technologies Aerospace Systems. Тя е един от най-младите...
Тези бебета са като излезли от друга епоха. Или най-малкото от хитовия сериал Имението Даунтън. "Аранжировката" и снимките им са дело на българката Нели...
Ако си падате по минимализма и изчистените линии, то без съмнение ще харесате този умивалник на българския дизайнер Виктор Василев. Той носи името Kub...
Талантливият Кристиян е само на седем години, когато започва да работи за най-голямата развлекателна и шоубизнес компания в света Цирк дьо Солей. Интересът и...