Боян Мага същинският основател на Богомилството

Боян Мага
Боян Мага е най-малкият син на цар Симеон.

Около личността на Боян Мага витаят множество легенди, но има и  доказателства, че той е бил реално съществуваща историческа фигура.

Боян Мага е третият син на цар Симеон Велики (от втория му брак)  и е роден във Велики Преслав около 910 година. По примера на славния си баща, той завършва  Магнаурската школа, където тогава се преподавали т.нар. магически науки. В нея учи и византийският престолонаследник Константин VII Багренородни, а техен учител е Николай Мистик. В тази школа не всеки е можел да постъпи. Изисквало се да си или от царски произход, или от аристокрацията, приближена до двора.

В нея било съсредоточено езотеричното знание от всички краища на света. Християнското име на Боян Мага е Вениамин, но той самият отстъпва от християнските догми и се обръща към езотериката. Още с раждането и кръщението му изплува първата мистерия около личността му. Името Вениамин е име на вълк според библейските писания и сякаш баща му Симеон е имал промисъл за бъдещето на най-малкия си син. Приживе

Боян Мага става основател на Богомилството

и ревностен защитник на вярванията на Ранното християнство. В края на земния си път Боян Магесник, както още го наричат, става жертва на поръчково убийство и загива някъде към 970 година.

Кой е Боян Мага?

Той е чудноват човек. Изучава древните български традиции, познания и ритуали. Държи се и се облича като истински магьосник. Като човек, който не принадлежи на тежките християнски повели и канони. Често се облича в различни животински кожи и видът му наподобява този на кукерите. Той се въплъщава в ролята на животни и търси непрекъснато връзката с природата и всичко съществуващо в нея. Византийските писари го описват като човек, който умее да се превръща във вълк, и който владее чудодейни сили. Други писания отбелязват, че третият син на Симеон умело се превръщал във вълк, орел, и всякакви други животни, чиито кожи обличал. Вълкът е древен символ. Той е считан за знак на  пречистващата сила. На това, което превръща злото в добро. Това е и една от мистичните сили, които владеел българският принц.

богомили
Последователите на Богомилското учение били преследвани и горени на клади.

Николай Райнов, Петър Димков и много други автори и писмени източници твърдят, че Боян (Баян) Мага е същинският  основоположник на Богомилството. Според изследователите своето висше посвещение той получава в Сирия, която по онова време е центърът на езотериката, отговарящ за духовността на цяла Европа. Там са се намирали така наречените пазители на Истината и Светлината. Боян Мага се завръща от едно от посещенията си там с изумруден пръстен, който е символ на въведените в дълбоко просвещение за мистиката на живота, Бога, Вселената и управляването на енергиите. Става официално колобър – висш посветен. Всъщност това е и моментът, в който Мага променя името си от Вениамин на Боян или по-точно Баян.

Боян Магесник, освен магически сили, имал и призвание да лекува хората от всякакви болести, включително по време на тежката епидемия, която върлувала по онова време. Той познавал силите на всички растения и билки и ги прилагал на нуждаещите се.

Митичните истории за него разказват

че с времето той се оттеглил да живее в пещера, за която има много догадки къде точно се намира, и се отдръпнал доброволно от светския живот. Някои източници твърдят, че бил отвлечен от Самодива и живеел в неин плен. Преданието разказва още, че в Княза-магьосник била съхранена цялата традиция и памет на страната и народа ни и в него се бил вселил Духът-пазител на България. Казва се още, че Боян Мага умеел да общува с всички животни – „говорел техния език“ и че можел да се телепортира в различни точки на пространството – „от единия край на България до другия“. Той владеел природните стихии, пишат някои източници, и умеел да трансформира материята.

Името Маг обаче не се отнася до магическите способности, които имал Боян, а идва от корена на думата, значеща Мъдрец. Тоест името му буквално означава Боян Мъдреца. Интересен факт е, че когато му предлагат да се възкачи на царския престол и да управлява страната ни, той категорично отказва. Българският Маг  казва:

„Аз не съм точно от този свят, за да бъда негов управител“.

Боян Мага
Боян Мага бил необикновен човек, с необикновени способности.

Георги Сава Раковски определя Боян Мага като вожд на народната войска, какъвто той в действителност бил при едно от нападенията на Византия, и дори е създадена песен в негова чест. „Боенец“ – буйно, народно хоро, също се свързва с името и почитането на Боян Магесник.

На 13 април 928 г. в подземията на църквата Света Параскева в Преслав се провежда тайна среща, на която присъстват Боян Мага и едноименният поп Богомил. Тази дата се счита за

рождена дата на Богомилското учение

което тръгва от нашата страна и се разпростира из цяла Европа и останалия свят. На срещата Боян Мага посвещава 21 от своите бъдещи апостоли и ревностни посланици и защитници на Богомилството. То не е някакво ново, измислено от Мага учение, а е връщане към древните окултни вярвания и традиции. Към Ранното християнство и неговите повели.

Една от фрапиращите разлики в Ранното християнство и християнството, налагано от византийците, е фактът, че във второто (за разлика от първото) не се говори за карма и прераждания. Не се говори за безсмъртието на човешката душа. Боян Магесник и неговите последователи говорели открито за това и така (а и заради други свои вярвания) влезли в грандиозен конфликт с църковните настоятелства и техните служители. За библия на богомилите се счита Тайната книга на Йоан. В нея е описано общението между Йоан Богослов и Исус Христос. Техните разговори очи в очи.

Преданията говорят, че

Боян Мага можел да борави умело с божествената енергия

която преминавала през самия него. Че бил толкова чиста душа, че буквално извисявал същността си до полето на божествената честота. Това е и главната цел на богомилите. Да се пречистят и да се върнат към божественото. Основният постулат на богомилското движение е:

„Свобода, равенство, братство чрез Любовта“. 

Много пъти Боян Мага гостува във византийския двор, отивайки при своя стар познайник Константин VII Багренородни, който впоследствие също става богомил. Така поддръжниците на учението намират закрила в самия император на Византия, като това силно засяга безопасността им и донякъде потушава гоненията им на територията на страната.

По думите на българския езотерик и автор на книги Дамян Попхристов, душата на Боян Мага, както и тези на учениците му, отново са се върнали на Земята и вече бродят сред нас.


Вижте още: Богомилите: Защо са били толкова страшни за Църквата

Отговор