Love is a losing game, пее Ейми Уайнхаус. По-точно – пееше, макар че за легендите в музиката мъчно се говори в минало време. Особено когато слушаме песните им on repeat. Гласът е тук, човекът отдавна го няма.
Така, както я няма Ейми. Вече шест години. Иначе този септември щеше да стане на 34. Щеше. Пак минало време.
Можеше да изживее прекрасна криза на средната възраст, както четох, че се случва на днешните 30-годишни жени. С нейния талант кой знае какви песни щяха да се родят от подобна драма. Разбира се,
Уайнхаус съвсем не е обикновена
Тя се бори с друг тип кризи, на всяка възраст. На 9 г. родителите ѝ се разделят. На 14 я изключват от театралното училище. А на 17 вече има хранително разстройство – булимия.
“Това я преследваше доживот”, казва братът на Ейми.
“Начинът, по който живееше, може би щеше да я убие. Но онова, което наистина я съсипа, беше булимията. Заради нея беше по-слаба и уязвима.”
Истински слабото място на Уайнхаус обаче не е свързано нито с храненето, нито с пиенето и наркотиците, които ѝ докарват печална слава. Нейната най-голяма и най-пагубна уязвимост е любовта. Онази, на която се смеят боговете. От която съдбата се е отказала. Губеща като ръката на пристрастен комарджия…
A losing game
Ейми я среща в една кръчма в лондонския квартал Камдън, когато е на 21 г. В лицето на действително пристрастения Блейк Фийдлър-Сивил. Който се представя за асистент-режисьор на музикални клипове, когато всъщност е дребен дилър и наркоман.
Уайнхаус е вече сензация. С два албума зад гърба си, вторият от които – Frank, е класиран високо в британските музикални чартове и ѝ носи номинации и награди. Въпреки това се влюбва в Блейк.
Нищо че Фийдлър-Сивил си има сериозна приятелка, за Ейми той е като 5-етажен пожар. Разпалва тръпката ѝ по него така, както никой друг. Но разпалва и тъмната ѝ страна, задълбочавайки проблемите на Уайнхаус с алкохола и тласкайки я към хероина. Признава, че е бил с нея първия път, когато е пушила. Тъкмо
Блейк ѝ подава фолиото
“Искаше да опита… Наистина не се съпротивлявах особено”, ще си спомни той след смъртта на певицата. Версията на Ейми за този спомен никога няма да я чуем, но можем да си представим как едно 21-годишно влюбено момиче иска да изпита всичко, през което преминава обичаният мъж.
Татуира си името му над сърцето си, когато той поставя нейното зад ухото си. Самонаранява се по същия начин, по който и той (белезите по ръцете им от т.нар. партита за самонараняване на Блейк са поредното уеднаквяване в двойката).
Накрая скрепяват уеднаквяването и с брачни халки. Напук на неодобрението на роднините си. Сватбата е в Маями и струва само 60 паунда, а празненството е с обикновени хамбургери и пържени картофки и приключва с 48 часа, прекарани в скромна хотелска стая.
Че любовта им е губеща
макар тогава Уайнхаус да я вижда като изпепеляваща, разбираме не само по притеснението на близките на Ейми. Но и от песните ѝ. Година след началото на тази пагубна за нея връзка, Фийдлър-Сивил се връща при бившата си приятелка.
А Ейми композира Back to Black, албума, с който печели още награди и се изстрелва нагоре и в американските музикални класации.
Няколко години по-късно ще възпее и още една изневяра на Блейк. Другата жена този път е пациент на рехабилитационния център, в който Фийдлър-Сивил отива да лекува зависимостите си. Твърди, че е бременна от него. Слухът достига до Уайнхаус на остров Санта Лучия, където певицата също се бори с пороците си и се опитва да работи по нов албум. Измисля песента
Последното предателство
The Ultimate Betrayal – вместо да подаде документи за развод. Подава ги той и в това е тъжната ирония. Мотивът му е само един: ревност. Сърди се, че видял снимки на Ейми от острова с актьора Джош Бауман.
Уайнхаус и Блейк се събират и след този скандал. Много граници обаче отдавна са преминати:
- Ейми се е смалила с три размера.
- Излагациите със съпруга ѝ, подхранвани от хероин, екстази, кокаин, кетамин и алкохол, отдавна са ежедневие.
- Както и неуспешните им опити да се задържат в клиниките за лечение на зависимости.
- Блейк стига до там, че дори продава голи снимки на Ейми, за да си набави наркотици.
Разочарована, но все така влюбена
певицата си отива от този свят, сънувайки. В кръвта ѝ няма следи от наркотици. Но има много алкохол. И много болка. Няма го любимия Блейк, който по това време е в затвора – за кражба на пари. Които му трябвали за наркотици, естествено.
Продължава по същия път и след това. След затвора и след Ейми. Новините за него от тогава насам са две. Едната е свързана с история за това как новата му приятелка го намерила да се дави в повръщаното си. Другата го уличава в нова кражба на пари – задигната е чанта от бар в Лийдс.
Случката е от миналата година, когато Блейк е на 34 г. На толкова, на колкото щеше да бъде днес Ейми Уайнхаус. Щеше… Ако не беше изгоряла в пожара на любовта.
Каква можеше да бъде Ейми, ако…
се опитваме да си представим с 5 малко известни спомена за нея:
- Имала е рап група: И то още когато е на 10 години! Сформира я с приятелката си Джулиет Ашби. Кръщават я Sweet’n’Sour (сладко и горичиво).
- С джаз потекло е: Много от чичовците на Ейми по майчина линия са били професионални джазмени. Баба ѝ пък е имала романтични отношения с британската джаз легенда Рони Скот.
- Работила е като журналист: След като е изключена от училище, изкарва пари, като работи какво ли не. Включително и като журналист, който отразява шоубизнес новините в World Entertainment News Network.
- Имала е връзка с Алекс Клеър: Но преди той да стане известен изпълнител и преди връзката ѝ с Блейк. Отношенията им не траят повече от година и след раздялата Клеър продава историята си на News of the World. Заглавието е: “Обсебената от садо-мазо Ейми просто не може да се държи прилично в леглото”.
- Виждала е себе си като домакиня: “Знам, че имам талант, но не съм дошла на тази земя, за да пея, а за да бъда съпруга и майка и да се грижа за семейството си. Обичам работата си, но животът не започва и не свършва с нея”, казва в свое интервю Ейми.
Е, може и да не беше домакиня. Но поне за кратко бе съпруга. На човека, когото истински обичаше. И няма кой да я съди за това. Цената, така или иначе, е вече платена.