Огюст Роден и гробът му, над който за вечни времена ще бди Мислителят. Von aconcagua (talk) - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
„Вземам мраморен блок и отстранявам всичко излишно“. Огюст Роден
Творчеството му разкрива мощен темперамент и ярък талант. То е силна реакция на академичната рутина и бездушността на салонното изкуство. Огюст Роден не създава щастливи, спокойни и радостни образи. Той вае чувствителни мечтатели, движени от невидими сили, живеещи в тревога, очакване, размишления.
Франсоа Огюст Рене Роден идва на бял свят в Париж на 12 ноември 1840 г. в семейството на полицейски чиновник и шивачка. Не му върви в училище заради късогледство – не вижда написаното на дъската и постепенно губи интерес към занятията. Но докато другите деца играят, той рисува и моделира животни и птици с глина и пластилин.
14-годишен е записан в Petite Ecole (Имперско специално училище по дизайн), където попива традициите на френското изкуство от 18-и в., насърчаван към самостоятелност. Въпреки че взема уроци по анатомия, така и не успява да влезе във Висшето училище по изящни изкуства. Когато е на 22, умира любимата му сестра Мари. Огюст понася тежко загубата, захвърля всичко и става послушник при Отците на светите дарове. Основателят на ордена обаче успява да го убеди, че е по-добре да служи на Бога с таланта си. И няколко месеца по-късно творецът напуска братството.
Роден в ателието си през 1898 г.
Животът на Роден оттам насетне е белязан от две големи страсти
скулптурата и жените. За жените в живота му говорим в друг текст на страниците на Lifebites.bg. С този ще останем в океана на безбрежния му талант.
На хълма Валери Роден наема конюшня, която превръща в ателие. Скоро там се ражда първото произведение, което творецът показва на обществеността по време на Парижкия салон през 1864 г. – Човек със счупен нос. То е изключително в духа на импресионизма. В него се вижда това, което ще бележи цялото му творчество оттам насетне. Търсенето на светлинни ефекти по повърхността на мрамора и бронза и съответствието между форма и съдържание.
Бронзовият век на Роден.
През 1878-а Роден показва Бронзовият век – образ на пробуждащото се човечество. Фигурата на юношата е изключително реалистична и тръгва слух, че Роден е направил отливка от живия модел. Дори е назначена комисия, която опровергава слуха.
Едно от най-забележителните му произведения е Гражданите на Кале – монумент, замислен да бъде поставен пред общината на северния френски град. Творбата се отнася до историческо събитие – обсадата на Кале през 1347 г. по време на 100-годишната война между Англия и Франция. Шест фигури представят граждани на Кале, които се жертват за спасението на града. Облечени в дрипи, с примки на шиите. На всяка от фигурите са направени по 12 отливки.
С потресаващ реализъм и дълбок психологизъм
е разкрито емоционалното им състояние, когато разбират, че ще бъдат екзекутирани (в действителност са помилвани). Старецът в композицията проявява спокойната готовност на човек, приключил сметките си с живота. Голобрадият мъж – Юсташ дьо Сен Пиер държи ключа на града и сякаш гледа с презрение предстоящите изпитания. Друг от мъжете е протегнал ръка в съмнение, сякаш пита за смисъла на случващото се. Четвърти пък е обхванал с ръце главата си, стигнал до пълно отчаяние. Фигурите са толкова живи, че случаен минувач ги объркал с истински и ги запитал: “Накъде в дъжда?“. Когато ги наближил, възкликнал:
“Кой е съживил камъка? Те имат сърца”.
Гражданите на Кале.
Роден вярвал, че дълг на скулптора е да покаже голата човешка фигура, да създаде „нова класика“, без да се съобразява с традиционните стандарти за красиво и грозно.
През 1880 г. му е възложена поръчка за входа на Академията за декоративни изкуства в Париж. Роден разработва ансамбъл, наречен Портите на Ада, вдъхновен от Ад на Данте, Цветя на злото на Бодлер и Страшният съд на Микеланджело. Основен мотив е трагичният поглед върху човешкото състояние: престъпни страсти, непостижими желания, напразни надежди за щастие. Творбата не е завършена, но Портите служат като рамка за много малки детайли, които се превръщат в самостоятелни творби и заживяват свой собствен живот.
Най-известна от тях е фигурата, предназначена за трегера, откъдето се наблюдава отчаянието, обхванало грешниците по-долу. Първоначално се възприемала като обобщен образ на Данте. Но когато Роден я отделя като самостоятелна творба, става
Поетът-мислител и накрая Мислителят
Една от най-прочутите творби на Огюст Роден – Мислителят.
В този нов образ на мъжа са обединени форма и значение. В него откриваме Адам, Прометей, звяр, скрит в плътските страсти. В тази връзка, съществува мнение, че замисленият мъж е олицетворение на социалните идеи, заливащи 19-и век. А Роден е от малкото скулптори след Микеланджело, който изгражда статуята така, че гледана от различни места, да се разкрие напълно и в движение.
Много показателна за уникалността на Роден е групата, наречена Сенките, поставена над трегера на Портите. Една и съща фигура е разположена под различен ъгъл (като реверанс към Микеланджело). Сочейки надолу, тя сякаш произнася думите:
„Надежда всяка тука оставете“.
Между другото, Роден обожава да твори ръце. Катедрала е творба, представяща две протегнати нагоре ръце в израз на това, че с ръцете творим, молим се, те дават и отнемат, а пространството между тях е като лоно на храм. Освен скулптурите, Роден прави и
забележителна серия от портрети (бюстове)
Интересът му падал върху хора с богат вътрешен живот, с лица набраздени от бръчки, следи от страсти и преживявания. Виктор Юго е представен с високо открито чело, разпилени коси, навъсени вежди, настойчив поглед, приведена глава. Пред нас е поет, мислител, страдалец и пророк.
Когато Роден получава поръчката за Балзак, писателят отдавна е мъртъв. Това затруднява твореца, който работи винаги от натура. Това, върху което се опира Огюст е, че Балзак бил дебел, нисък и работел винаги по халат. Същевременно трябвало да го представи да изглежда огромен – творец, надхвърлил рамките на времето си. Роден моделира 5-6 фигури на дебел, гол мъж, за да усети физическото присъствие. След няколко месеца разглеждане избира една от фигурите и я покрива с драперия, загатваща прочутия халат. Фигурата се отличава с монументалност и движение. Според Кенет Кларк
„Това е най-голямото скулптурно произведение на 19 век, дори най-голямото след Микеланджело“.
Както споменахме, другата голяма страст на Роден са жените. И това е видно и в част от творбите му. Докато изпитва любов към талантливата си колежка, модел, муза и асистентка Камий Клодел, той създава едни от най-чувствените си творби – Целувката, Ева, Вечна пролет.
В крайна сметка Роден остава завинаги до една от любовите си
Това е вярната Роз, майка на сина му. Тя грижливо завива коленете му в Мьодон, когато той остава сам. През 1917 г., няколко седмици преди тя да почине, сключват брак след връзка, продължила няколко десетилетия. Скоро след нея, на 17 ноември умира и самият Огюст. Според официалната версия основната причина за кончината му е грип. Но неговият секретар Марсел Тирел отбелязва, че великият скулптор си отива “от студ“. Погребан е до Роз в Мьодон, а над гроба им е издигнат Мислителят.
Още приживе Роден подарява творбите си на френския народ и моли да прекара зимата на топло в някогашния хотел Бирон, превърнат в музей. Отказано му е. И така в крайна сметка творецът умира от студ, докато творбите му спят на топло.
Цирковата двойка Андриан Ангелов и Лиляна Кабайеро са заедно в живота вече 16 години. Акробатите се запознават в Лас Вегас във времето, когато са работили...
Сърбите и българите, особено тези от Западна България, извървяват общ път на духовното и политическо Възраждане. Затова не е странно, че в младото Сръбско...
Лъчезарната усмивка на Виляна Калинкова ще привлече вниманието ви още щом отворите страницата на компанията United Technologies Aerospace Systems. Тя е един от най-младите...
Последното изричение описва кончината на много гении…