Преди време ви разказахме за американеца Томас Стивънс, който прави първото околосветско пътешествие с велосипед през 1885 г., по време на което преминава през България. В края на XIX в. колелото все още е голяма атракция в България. Оказва се обаче, че пет години преди Стивънс да мине по нашите земи, през 1880 г. Гено Стоянов-Арабаджията (1861-1947), майстор-колар от Нова Загора, създава първия български велосипед, наречен “паяк”.
Той е изработен изцяло от дърво и е с лагерни втулки на осите. Оригиналът на
първия български велосипед
днес е изложен в Музея на Нова Загора. Две негови копия, произведени от покойния художник Христо Минчев-Стонса, се съхраняват в Националния политехнически музей и в Музея на спорта в София.
България е страна с традиции във велосипедния спорт. Така например още през 1909 г. стартира Обиколката на Витоша. Традиционната обиколка на страната, проведена за пръв път през 1924 г. пък е с цели десет години по-стара от легендарната колоездачна обиколка на Испания Ла Вуелта – третото по ранг колоездачно състезание след Тур дьо Франс (Обиколката на Франция) и Джиро д’Италия (Обиколката на Италия).
В София през 1931 г. е построен първият циментов колодрум на Балканския полуостров.
Първото велосипедно дружество у нас е основано в София в далечната 1901 г. от Стоян Юруков и е наречено
Българско бициклетно дружество
Роденият в Панагюрище Юруков работи в Министерство на правосъдието и става деловодител на дружеството.
Няколко години по-късно той ще се прочуе като първия българин, който през 1908 г. прави най-голямото пътуване с колело велосипед из Европа, предприемано от нашенец.
Юруков изминава цели 6180 км – сериозно разстояние дори за съвременните велосипеди.
Вижте още… как изглеждат 10 от най-красивите велосипеди на света, вижте ТУК
В следващите години българинът печели 82 награди от български и европейски състезания. През 1911 г. отива в САЩ и учи за авиатор в училището на Макс Лили в Чикаго и става първият български пилот там.
През 1915 г. Юруков се жени и се посвещава на търговията и изобретява помпа за чистене на бирени тръби. Следите му се изгубват окончателно през 1920 г. и днес малцина знаят какво се е случило с него.