Смятате ли, че жените се оценяват по достойнство? Дали се виждат повече като хубави или като невзрачни, или евентуално „нищо особено“? А дали ще се изненадате, ако научите, че едва 4% от дамите се оценяват като красиви? Тази цифра не е измислена, а е резултат от
експеримент на козметичната компания Dove, проведен в няколко големи града
по света – Сан Франциско, Лондон, Шанхай, Делхи и Сао Паоло. На публични места били избрани или поставени по две съседни врати, над които били закрепени надписите „Красива“ и „Средно ниво“. Естествено, били разположени и достатъчно видеокамери, които заснели реакциите на жените, които се случило да минат оттам.
И да, резултатите показали, че едва 4% от преминалите оттам дами, имат достатъчно висока самооценка. Огромното мнозинство предпочело да се обозначи с приемливото „средно“ равнище.
Видео от експеримента вижте тук:
По този повод медиите в Швейцария коментират, че в съседна Германия делът на оценяващите се като красиви е още по-нисък – едва 2%. В немски говорещата част на Швейцария положението едва ли щяло да е по-различно. И посочват, че неслучайно 54% от жените описват себе си като най-големите критици на собствената си външност.
Най-притеснителното е, че сред множеството, преминало през вратата на подценяването на Dove, има не една и две наистина красиви жени.
В този смисъл, похвален е опитът на козметичната компания да провокира по-висока самооценка у дамите (все едно дали техни клиентки или не) и да ги провокира да се оценят като красиви следващия път, когато застанат пред огледалото. Това е и идеята на кампанията на Dove – да накара представителките на нежния пол да ИЗБЕРАТ да се чувстват хубави.
Разбира се, всяка подобна кампания преследва конкретни икономически цели. Но посланието е изключително и това трябва да се признае.
Пък и в крайна сметка как се измерва красотата? Тя само физически белег ли е? Аз лично не смятам така. А вие?