Дървеното колело на Атанас Желев

0

Българинът Атанас Желев създаде уникално колело, произведено почти изцяло от дърво.

Прототипът му беше показан за пръв път на Седмица на дизайна в Милано 2015, като част от презентация на архитектурното бюро Ezgaat Architects. Дървеното колело ще бъде пуснато в производство до края на годината от компанията Aero, като преди това ще премине през множество тестове.

5321c8f4d5b2f
Атанас Желев

Дървеният велосипед е разработен от дизайнерите Мартино Хуц, Атанас Желев и Мария Королова, докато работят по

проект за дървена къща в Лондон

и е част от дипломната им работа в Университета по приложни изкуства във Виена. Партньор на проекта е Studio Zaha Hadid, което е създадено и ръководено от легендарния английски архитект Заха Хадид.

Wooden-composite-bike-by-AERO_dezeen_784_5
Рамката на велосипеда е изградена от дървеи ламели, които се раздалечават в областта на централното движение и седалката.

“За да развием по-нататък идеите си и технологията за по-големи сгради решихме да започнем с по-малък проект, като създадем този велосипед. Той е перфектен, за да се тества как дървените структури работят в различни мащаби и с различни натоварвания”, казва мениджърът на проекта Атанас Желев пред сайта за дизайн Dezeen.

Рамката на колелото е изработена от тънки дървени ламели, които се разделят в областта на централното движение и седалката. Дизайнът замества конвенционалните, базирани на пружини велосипедни рамки, като прави велосипедът по-лек, по-гъвкав и по-здрав.

Wooden-composite-bike-by-AERO_dezeen_784_4

Според Мартино Хуц, един от дизайнерите на колелото, то комбинира структурна функционалност и естетическата простота.

Хуц описва колелото като хибрид между прословутото изказване на архитекта Льо Корбюзие “Формата следва функцията” и това на Оскар Нимайер “Формата следва красотата”.

Wooden-composite-bike-by-AERO_dezeen_784_1

Екипът експериментира с използването на карбонови влакна и алуминий между дървените ламели.

“Изборът на дърво за този проект беше особено важен тъй като то комбинира не само натуралната красота, но също така е възобновяем източник и доста еластично”, казва Атанас Желев.

Освен с дърво, екипът на Желев също така експериментира с карбонови влакна и алуминий, вмъкнати между дървените ламели, които увеличават структурната якост на рамката, с използването на по-малко материал.

А чували ли сте за Halfbike? Още една добра българска идея!

Отговор