„Златната ябълка“ е първото анимационно фентъзи, базирано на българската митология и фолклор. След като ви разказахме за него, решихме лично да попитаме неговия автор Димитър Петров какво, как и защо се случва зад екрана и извън света на рисуваните герои на „Златната ябълка“.
Димитър е роден в София, но както той самият казва: „е живял из цяла България“. Завършил е анимация в University of Westminster, Лондон, като преди това е правил графика за компютърни игри, реклами, комикси и плакати. Малко преди да завърши висшето си образование, започва работа в Cartoon Network Studios Europe, където за пръв път се сблъсква с проекти на световно ниво и получава възможността да си сътрудничи с някои от най-добрите професионалисти в сферата на анимацията.
Вижте какво разказа Димитър Петров, специално за читателите на LifeBites.bg:
Как и кога ти хрумна идеята за сериала „Златната ябълка“?
Идеята за сериал, базиран на българската митология и фолклор ми хрумна oщe докато бях в Cartoon Network Studios Europe – тоест, преди около 3 години. Тогава разбрах колко важен е екипът на една такава продукция за нейния успех и за пръв път се сблъсках с нещо толкова изпипано и планирано. Замислих се – защо при нас няма анимационни продукции и студиа, въпреки че имаме страшно много талантливи дизайнери и аниматори? Реших, че щом няма досега, може би е време да пробвам нещо в тази насока.
Съответно и първите ми бележки по „Златната ябълка“ са от 5.08.2012. За около един уикенд измислих основната концепция на сериала и „поуката“ от него, както и първите варианти на главните персонажи, които нямаха почти нищо общо със сегашния сюжет и герои. След като ми изтече договорът в Cartoon Network, се върнах в България и през последните 3 години се занимавам основно със „Златната ябълка“. От тогава до сега се промени почти всичко, освен точно тази основна концепция и „поуката“ от сериала. Персонажите станаха много по-интересни и триизмерни, а светът – много по-логичен и разработен.
Защо заложи точно на българския фолклор?
Защото всички знаят какво са дракони и елфи, но никой не знае какво са змейове и самодиви. Ние седим върху едно уникално богатство – притежаваме един цял свят от митове и легенди, които никой извън нашата страна не е виждал… че дори и тук, изображенията свързани с нашата митология са доста малко. Самата идея на сериала е да разкаже една общочовешка история, но да я постави в тази екзотична среда и по този начин да предложи нещо различно и интересно на зрители от целия свят.
Трудно ли се реализира подобен проект в България?
Всяко начало е трудно, но и много интересно. Макар че имаме страшно много добри дизайнери, художници и аниматори, тук досега не е правен такъв проект и като цяло в България почти не се произвежда „оригинална“ продукция в сферата на анимацията. Освен това, тук комерсиална анимация, каквато е „Златната ябълка“, никога не е имало.
Когато обявихме проекта преди няколко месеца, реакцията беше страхотна! Над 7000 последователи във фейсбук, стотици писма и коментари, участия в медии… и това за един проект, правен без никакви средства. Екипът ни нарасна от 4-ма на над 20 човека, успяхме да съберем достатъчно дарения, за да се явим на медиен пазар във Франция и в момента продължаваме работата по трейлъра на сериала. И всичко това е възможно заради интереса на хората и огромната подкрепа, която получихме.
Точно тази положителна реакция ни кара да вярваме, че е време такъв проект да стане реалност. Макар да сме все още в началото, реакцията на хората и страхотните писма, които получаваме, ни карат да продължаваме все по-усърдно напред.
Как събра екипа на „Златната ябълка“?
Ами, с всеки се случи различно. Например, главната дизайнерка на проекта – Светла Радивоева, я намерих в интернет. Попаднах на блога ѝ, страшно много ми допадна стила ѝ на рисуване и ѝ писах. След това се чухме по скайп, защото се оказа, че тя живее в САЩ (и работи като CG аниматор в Walt Disney) и така вече почти 2 години работим заедно. На част от хората ние им пишем, други ни пишат на нас и след кратък тест решаваме дали да се присъединят към екипа на този етап или да запазим координатите им за по-късно. Като цяло се опитваме да намерим възможно най-добрите професионалисти в съответната сфера, но имаме и ограничен ресурс и трябва да балансираме.
Макар вече да сме над 20 човека, проектът все още няма бюджет и се прави „на мускули“. Съответно, повечето хора работят на други места от 9 до 6, след това се прибират и продължават да рисуват по „Златната ябълка“. Тук е мястото да благодаря на страхотния екип, който успяхме да съберем, за всеотдайната работа и многото часове, инвестирани в този проект, както и за страхното качество на всичко създадено досега. Това, което успяваме да постигнем без средства и дори без физическо студио, ме кара да очаквам с нетърпение момента, в който ще можем да работим на пълен работен ден, само по „Златната ябълка“.
И както видях и в Cartoon Network – страхотният екип е това, което прави един сериал страхотен.
Кой измисли героите в сериала?
Отново – екипна работа. Като създател на сериала, първите варианти на главните герои и логиката на света са мое дело. След това се включи сценарният екип и Светла, и с тях изчистихме персонажите като характери и ги доразвихме като визия. Тъй като аз специализирам в декори, със Светла разработихме характерния стил на персонажите от сериала, както и окончателния вариант на Вихра. След това се присъединиха още дизайнери, които от своя страна имаха вече разработения визуален стил от Светла и мен и стъпвайки на него, направиха още страхотни персонажи и дизайни.
Все пак, като главен дизайнер, Светла има най-дейно участие в разработката на визията за костюмите и главните ни герои. Аз като арт директор и създател на сериала по-скоро насочвам процеса и решавам кои елементи от дизайна да запазим, кои да махнем и кои да развием, но процесът е винаги двустранен, така че да постигнем възможно най-добрия резултат.
Имаш ли любим герои?
Всички са ми любими. Вече над 3 години живея с тях, няма как. Интересно е как, като се съберем със сценарния ни екип вече можем да цитираме какво би казал Влад или Бран в дадена ситуация. Също така и как би постъпила Вихра или Пакостина.
Имат ли прототипи някои от героите на “Златната ябълка” или са напълно измислени?
В повечето от героите има отделни черти от характера на различни хора, с които съм общувал или познавам. Част от дизайните са повлияни от истински снимки и истински личности. Така например Вихра има високи калцуни, освен защото се връзват с характера ѝ, така също и заради една снимка на Донка Ушлинова. Често черпим вдъхновение и идеи от хората около нас за характера на персонажите и начина им на изразяване, но предпочитам да не споменавам имена.
Къде ще можем да гледаме сериала?
Много зависи как ще се развият нещата. Ако успеем да намерим медиен партньор – по телевизията. Ако не успеем – по интернет.
Идеята на “Златната ябълка” е да представи страната ни в положителните й аспекти. Кои са те и на какво ще наблегнете, така че да ни харесат повече чужденците?
Ние сме един изключително борбен народ и допреди известно време сме били и изключително задружни. Приказката за неволята е много точна – по-често се е случвало сами да се справим или заедно с хората около нас и по-рядко сме чакали някой друг да ни помогне „наготово“. В момента това още го има, но като че ли се е забравило малко. Народ, който 5 века се е запазил като култура в много агресивна среда и е успял да се изгради отново след това, има страшно много силни и положителни качества, но когато не си ги напомняме, хората започват да виждат само лошото.
За чужденците – надявам се да ни харесат заради невероятно богатия ни фолклор и музика, както и заради страхотните ни сюжети. Като народ ние не сме се предали и не сме се отказали, дори и изправени пред ужасяващо страшни изпитания, а това е достойно за уважение от всекиго. Интересното във фолклора ни е, че той е много съобразен с природата и околната среда – нещо, което е много актуално и в съвременния свят.
Повечето българи сме запознати с основните фолклорни сюжети и линии. С какво ще ни изненада този във филма?
Сериалът няма да разказва едно към едно фолклорни сюжети или приказки, а вместо това ще разказва една оригинална и съвременна история, която обаче се развива в света на фолклорните ни сюжети. Цялата вселена на „Златната ябълка“ е базирана на българската, че и балканската, като цяло, митология и фолклор. Целта ни е по този начин да запознаем западния зрител с един нов, интересен и екзотичен свят. Местната аудитория се надявам да я заинтригуваме с оригинален сюжет и персонажи, както и с познатия приказен свят, представен по един невиждан досега начин.
Макар че всички сме израснали с фолклора ни, за мен бяха изненада много елементи от него. Например, това, че змеят е персонификация на бурите и градушките и че от косите му излизат облаците беше изцяло ново за мен. Оказа се, че този свят на фолклор и митология предлага много повече отколкото сме свикнали да виждаме. Като добавим и начина, по който показваме тези елементи, се надявам да постигнем нещо наистина ново и интересно, както за западния, така и за българския зрител.
Работил си за едни от най-големите анимационни компании. Как смяташ, че ще се приеме в тези среди българско, фолклорно фентъзи?
Първите хора, пред които представих „Златната ябълка“, бяха мои колеги от Cartoon Network и реакцията им беше много положителна. Повечето чужденци не очакват нещо такова от Източна Европа, защото образът, който изнасяме, почти винаги е доста отрицателен. Съответно, като видят „Златната ябълка“, реакцията е на положителна изненада и силно любопитство.
Част от екипа ни също е от големите студиа и фактът, че работят по този проект заради самата идея, е доста показателен. Една от главните ни аниматорки е белгийка и дотолкова й допадна сюжетът и вселената на сериала, че лятото дойде на посещение в България и страшно много ѝ хареса.
Всъщност, повечето главни аниматори по самия сериал ще са чужденци, като идеята е преди да започнем работа по сериала, те да направят един своебразен курс с местни аниматори. Така хем ще си подготвим кадрите и ще се сработят още преди началото на проекта, хем ще се повиши цялостно нивото на професионална подготовка. Истината е, че ние не искаме „Златната ябълка“ да е първият и последен такъв проект, а по-скоро да е първият от много такива проекти. С него ще поставим началото на едно студио, което да специализира във висококачествена българска анимация на световно ниво.
Как могат да ви помогнат хората, които имат желание и възможност?
Като ни харесат в социалните мрежи, разкажат на техни приятели, съученици и роднини за нас и разпространят информация за сериала. Колкото повече хора ни видят и говорят за „Златната ябълка“, толкова по-лесно ще е да намерим необходимото ни финансиране.
Също така, можете да ни помогнете като си купите чаши от нашите партньори от Лайка.бг, или като дарите средства чрез нашия уебсайт. В момента средставата отиват за направата на трейлър на сериала, с който да обявим проекта пред международна публика и да направим международна интернет кампания за събиране на средства за реализацията му.
Повече за тестовото видео на “Златната ябълка” може да прочетете тук.