Най-силните любовни истории са онези, в които освен щастие има и болка, освен красота – и кич, освен сладост – и отрова. Те са вълнуващите, запомнящите се, не-скучните. Същото като в литературата. Там ноар поемите и разказите на Едгар Алън По могат да са апокалиптични и романтични едновременно.
И да те накарат да настръхнеш, без да ти оставят време да се питаш дали е от ужас, или от удоволствие. Цялата история на първия писател, въвел разказа като литературна форма, е възел от противоречия.
Обвинявали са го например, че е твърде поетичен, и са сравнявали творбите му с носенето на пръстен с диамант на всеки пръст. В същото време, колега на По се питал дали литературният критик (както бил по-известен тогава) не ползва
циановодородна киселина вместо мастило
И още противоречия: представителят на т.нар. американски тъмен романтизъм бил първият известен щатски писател, който се опитвал да изкарва прехраната си само с писане. Но за публикуването на най-известната си поема – Гарванът – получил едва 9 долара.
Или това: Повечето портрети на Едгар Алън По, достигнали до нас, са от последната година от живота му, когато се задълбочил неговият проблем с алкохола. Но иначе той не приличал на лунатик. Напротив – жените са го обожавали! Често е бил канен от различни дами на организирани от тях мероприятия. Бил е привлекателен мъж в добра физическа форма. Държал е рекорда за най-дълго плуване срещу течението на река Джеймс във Вирджиния, харесвал е гребането и дългите разходки сред природата, а веднъж дори спечелил състезание по дълъг скок (на което си скъсал единствения чифт обувки).
Да си мислиш едно, а да се окаже друго – може би това е
тайната и на добрата литература, и на любовта
В случая на Едгар Алън По мистериозността е ключова. Той е смятал, че творчеството с пряк смисъл престава да бъде изкуство. Ранните му детективски разкази полагат основата на детективската проза като жанр (потвърждава го и Сър Артър Конан Дойл). Творбите на По са считани и за трамплин към появата на научната фантастика като жанр (повлияли са например Жул Верн). В разказа си Златният бръмбар пък писателят използва криптограма – включва шифри като част от разказа, и повлиява развитието и на този литературен похват.
Вижте още… 9 урока за живота от Чарлз Буковски
Мистериозността не просто обгръща живота на този мъж енигма, тя забулва и смъртта му, за която все още витаят различни спекулации. На всичко отгоре гробът на По всяка година от 1949 г. насам е посещаван навръх рождения му ден от неизвестен почитател, който оставя там коняк и три червени рози.
Загадка, достойна за някой от разказите на Едгар Алън По
Ала тъй като не можем да си представим как би я представил, насочваме поглед към нещата, които По е написал някога – с мастило или с киселина, преценете сами.
„Годините любов се изтриват от само минутка омраза.“
„Най-хубавите неща в живота те карат да се потиш.“
„Поезията е ритмичното сътворение на красотата в думите.“
„Съществува красноречие в истинския ентусиазъм.“
„Тези, които сънуват през деня, знаят много неща, които убягват на тези, които сънуват само през нощта.“
„Иска ми се да можех да пиша така мистериозно като котка.“
„Думите нямат сила да впечатлят ума без изискания ужас на тяхната реалност.“
„Глупостта е талантът на недоразумението.“
„Имам огромна вяра в глупаците – ще го нарека самочувствие.“
„Животът на един мъж е щастлив, главно защото той винаги очаква, че скоро ще бъде такъв.“
„Никога не съм бил наистина луд, освен в случаите, когато беше намесено сърцето ми“.
„По челото те целувам
и понеже се сбогувам,
да призная не е лудост –
сънища са мойте дни
и в това ти не сгреши.
Щом надеждата си тръгне
нощем и когато съмне,
в мисъл или във представа,
нищо друго не остава.
Виждам или тъй изглежда –
сън в съня е без надежда.“„Пълна сигурност има само в мечтите.“
„Вярвай само на половината от това, което виждаш, и на нищо от това, което чуваш.“
„И нощите ми – призрак кошмарен –
и – без теб! – мойте тягостни дни
ме зоват в онзи край легендарен,
дето твойта походка звъни.
О, в какъв ли пак танц лъчезарен!
Над какви ли въздушни вълни!“