Той е един от най-успешните холивудски творци. И един от най-трудните му характери. Режисьор, продуцент и сценарист. Каквото пипне, го обрича на успех. Неговите Кръстникът и Апокалипсис сега са сред най-добрите филми на всички времена. В лентите му играят холивудски легенди като Марлон Брандо, Ал Пачино, Робърт де Ниро и много други. Носител на множество престижни филмови награди. През последните години Франсис Форд Копола се е оттеглил някъде между Сан Франциско и Напа Вали в Калифорния, където е прочутата му първокласна винарна. За всичко това ще ви разкажем днес в Lifebites.bg.
Франсис Форд Копола е роден на 7 април 1939 г. в Детройт, но израства в едно от предградията на Ню Йорк. Семейството му е италианско. Баща му е композитор и музикант, а майка му – актриса.
Като малък изкарва детски паралич
и докато е затворен у дома си заради болестта, се отдава на гледане на филми и куклен театър, който прави сам.
Завършва прочутия университет Хофстра в щата Ню Йорк и Училището за кино към Калифорнийския университет. Т.е. освен талант, той очевидно е и много добре обучен в занаята професионалист. На 23 г. асистира на известния режисьор Робърт Корман – като звукорежисьор и момче за всичко, даже за поддръжка на колата. Година по-късно обаче излиза първият му самостоятелно режисиран филм Безумие 13. През следващите години се занимава с писане на сценарии и адаптации, в което се оказва твърде добър и
дори печели първия си Оскар за най-оригинален сценарий
Голямата му звезда изгрява през 1972 г., когато излиза първата част на екранизацията по романа на Марио Пузо Кръстникът. Заедно с изключително силния екип и звездния актьорски състав, включващ Марлон Брандо, Робърт Дювал, Ал Пачино, Даян Кийтън, сестра му Талия Шайър и други, Франсис Форд Копола прави абсолютен фурор.
В действителност обаче снимките на този филм са кошмарни за режисьора, който е постоянно на ръба на нервен срив. До степен да се наложи съпругата му да наеме гледачка за децата и постоянно да стои на снимачната площадка, за да следи да не си причини нещо. В момента, в който работата приключва, той спешно приема задача да пише сценарий в Париж и заминава, за да се отърве от всичко, което го е потискало през последните месеци. И реално не присъства на първия гигантски фурор в живота си.
Две години по-късно излиза и втората част на Кръстникът с Робърт де Ниро и Анди Гарсия. А през 1990 г. – третата, в която играе дъщеря му София Копола. Всъщност, филмовият дебют на София е още в първата част на култовата трилогия – тя е бебето, което кръщават във финалната сцена.
Първата и втората част на Кръстникът печелят Оскар, третата също е номинирана. С втората част на филма Робърт де Ниро печели първия си Оскар за поддържаща роля.
Запазената марка на Франсис Форд Копола:
Казва, че обича да поема рискове в работата си, за разлика от повечето си колеги в Холивуд. “Правенето на кино без рискове е възможно също толкова малко, колкото правенето на бебета без секс. Има само едно нещо, което не трябва да се подлага на риск: да пропилееш живота си“. |
През 1974 г. излиза друг абсолютен шедьовър на Франсис Форд Копола – Разговорът. Брилянтен политически и психологически трилър с участието на Джейн Хекман. През 1979 г. излиза меко казано култовата лента Апокалипсис сега за войната във Виетнам. Режисьорът залага на познатия екип от холивудски легенди – Марлон Брандо, Робърт Дювал, но включва още Мартин Шийн, Лорънс Фишбърн, Денис Хопър, Харисън Форд.
Както при първата част на Кръстникът, и тук
снимките са абсолютен ад под небето
Докато завърши лентата, Копола отслабва цели 40 кг. Проблеми му създава първоначалният подбор на екип. После Марлон Брандо проявява претенции, които спъват работата. В края на снимките Мартин Шийн получава сърдечен удар. Тайфун унищожава голяма част от техниката. А само монтажът продължава 3 години. Самият Копола се налага да похарчи няколко милиона долара от личните си пари, за да финансира начинанието. Нищо чудно, че многократно заплашва със самоубийство.
И все пак филмът се оказва абсолютен шедьовър. Отново следват купища номинации и спечелени награди, сред които Оскар за операторско майсторство и звук. Сред спечелените награди е и Златната палма на фестивала в Кан, а Копола е един от едва осмината режисьори, спечелили две награди там.
Макар и не особено интензивно, Копола продължава да снима филми до 2009 г., когато излиза последната му за момента продукция Тетро. Те може да не са така хитови или касови, както прочутите им предшественици, но определено носят същия майсторски заряд. Запитан защо продължава да снима и след като вече е навършил 70, той отговаря: “Чрез правенето на филми и в напреднала възраст постоянно научавам нещо ново – за света, за хората и за самия себе си“.
През дългата си кариера Копола печели пет награди Оскар, които един ден в пристъп на ярост
изхвърля през прозореца на улицата
Майка му ги отнася в Академията, за да сменят повредените с нови. И обяснява, че чистачката ги била изпуснала случайно…
Семейството на Франсис Форд Копола е определено надарено и популярно. Освен него, вниманието често привлича дъщеря му София Копола. С филма си Изгубени в превода, създаден в сътрудничество с прочутия ѝ баща, тя печели Оскар за най-оригинален сценарий. Синовете на Франсис също са успешни във филмовия бизнес – Джан-Карло е продуцент, а Роман подобно на София е автор и режисьор. Както споменахме, актрисата Талия Шайър му е сестра. А негов племенник е изключителният актьор Никълъс Кейдж, чиято звезда изгрява не без подкрепата на Франсис Форд Копола. И той, подобно на чичо си и братовчедка си е носител на най-престижната филмова награда Оскар.
Освен като талантлив създател на филми, Копола е доста популярен и като собственик на винарна и самият той винар. Казва, че
влязъл в света на виното от любов към него, а не заради бизнеса
Той все пак има италиански произход, а на масата на едно италианско семейство по правило има бутилка хубаво вино. Режисьорът казва, че правенето на вино много прилича на правенето на филми: “Първо събираш материала, после избираш най-доброто от него и накрая добавяш финалните щрихи“.
Любопитното в случая е, че семейството на Франсис Форд Копола има дълги традиции в правенето на вино. Дядото на режисьора сам си произвеждал напитката на боговете в мазето на блока в Ню Йорк, където живеел.
От личен опит трябва да призная – вината на режисьора са изключителни. Два пъти съм имала щастието да ги опитам и мога да ги сравня с най-скъпите италиански вина, които съм опитвала. И едва ли е случайно, че са избрани за основен винен спонсор на събитията, свързани с връчването на Наградите на американската филмова академия – т.е. на Оскарите се пие това.
А иначе винарната на Франсис Форд Копола се намира в Напа Вали, северно от Сан Франциско, в старо имение. Близо 30 години отнема на семейство Копола реставрацията му до страхотния вид, в който може да се види днес. Винарната е част от бранда Francis Ford Coppola Presents, който включва още филми, курорти, кафенета и литературно списание. В центъра на Сан Франциско пък се намира
прочутият ресторант на режисьора Cafe Zoetrope
Самият той често може да бъде видян в ресторанта си с име на кафе. Кухнята е традиционна италианска. Агнешкото е велико, за виното да не говорим! А вътре е като музей на филмовото изкуство. Между другото, ресторантът се намира в прочутата сграда Сентинел, където е и продуцентската компания на Копола. Между тези стени са създадени (написан сценарият, монтиран и миксиран звукът) много от шедьоврите на режисьора, сред които втората и третата част на Кръстникът, Апокалипсис сега, Разговорът, Дракула и т.н.
“Мисля, че когато за мен дойде време да умра, ще кажа: Все пак какъв интересен живот имах! Успях да работя като кинорежисьор, имах прекрасна жена и прекрасни деца, загубих много пари и успях пак да спечеля пари, успешно влязох в лозаро-винарския бизнес…“