Преди да стане най-популярното женско лице, поставяно на туристически магнит, Фрида Кало вече е била гений. Не само в рисуването, а в живеенето по принцип.
Близо век преди появата на социалните медии една от най-необикновените жени в историята е знаела как да грабва общественото внимание. Без да има профил в която и да е мрежа! Но пък е имала автопортретите си. Които скоро след сравнително краткия ѝ живот ще я превърнат в майка на селфито и в най-разпознаваемия художник.
Цветя в косите, поли в традиционния мексикански стил и две плътни вежди, сключени над дяволития ѝ поглед, изпълнен с хъс.
Това е Фрида Кало
от магнитите по милиони хладилници днес, 110 години след раждането ѝ. Същата като Фрида Кало от картините. Ала дали я виждаме такава, каквато е била? Усещаме ли физическите и душевните ѝ рани, които тя самата казва, че е завоалирала в картините си. Едни от най-добрите автопортрети в историята на изкуството, между другото!
Да вземем например портрета с двете Фриди. Кало го рисува през 1939 г. Минали са вече 26 години, откакто полиомелитът в ранна детска възраст я оставя с деформиран десен крак. И 14 години от тежката катастрофа, заради която Фрида Кало търпи над 30 операции през целия си живот, довели в последствие до ампутация на крака ѝ, до спонтанни аборти и болка през почти всеки ден на тази земя.
Минали са и 10 години от сватбата с любовта на живота ѝ – художника Диего Ривера. Погледнете сега всяка от
двете версии на Фрида Кало
Докато рисува тази картина, мексиканката е в развод с Диего. Той е обичал жената вдясно – облечена с традиционните цветни дрехи и държаща в ръце амулет с неговия лик.
Вляво Фрида Кало изобразява себе си в европейска викторианска рокля и с турникет в ръце, за да спре загубата на кръв от свързаните им сърца. Едната Фрида е слаба, тя страда за загубената си любов. Другата е силна и се съпротивлява на страданието.
Съпротивата ѝ не трае дълго. Година по-късно Фрида и Диего се събират отново. Наричат ги Слона и Гълъба – заради разликата във физиката им. Освен по-едър, Диего е и с 20 години по-възрастен. Когато за пръв път
се среща с Кало
той е на 36 г. и вече уважаван художник. Тя е само на 15, но следи работата му по стенописа в амфитеатъра на Националното подготвително училище в Мексико Сити с интерес. И с ревност – заради тогавашната му муза Гуадалупе Марин, която освен негов модел, става и негова втора съпруга и майка на две от децата му.
Години по-късно, Фрида вече е открила таланта си, докато е рисувала пред огледалото в месеците на обездвижване след катастрофата. Диего Ривера се е развел. Попитан от нея за мнението му, той хвали картините ѝ. Очевидно е впечатлен и от авторката им.
Красотата ѝ, меланж от различните ѝ корени – немски, еврейски, испански и дори индиански, е неповторима. И Фрида много добре е осъзнала, че
има влияние над мъжете
Използва го както за да спечели Диего, така и за да му отмъсти. За изневерите. С нови изневери, само че нейни, при това – и с двата пола. Сред любовниците ѝ са основателят на Червената армия Лев Троцки и костсариканската певица Чавела Варгас.
Малка отплата заради аферата на Диего с по-малката сестра на Фирда. Уви, двамата съпрузи се раняват любовно по всякакви позволени и непозволени начини.
“Има две големи аварии в живота ми. Едната беше влакът, другата е Диего. Диего е далеч по-лошата.”
Въпреки това остават заедно до смъртта ѝ. Две години след като кракът ѝ е ампутиран над коляното, художничката се разболява от бронхопневмония и умира в непоносими болки. В родната си Синя къща, в която е прекарала целия си живот и която днес е приютила музея на Фрида Кало в Мексико.
“Смятам, че изходът ще е забавен. Дано никога не се върна.”
пише Гълъбицата на своя Слон в дневника си няколко дни преди собствената си смърт.
Вижте още… защо Фрида Кало е призната и за майсторка в писането на любовни писма
Тогава, макар и сравнително известна, е популярна повече като третата съпруга на Ривера. Който си отива от този свят три години след нея. Съвсем скоро името му ще бъде споменавано все по-рядко. И все по-често – покрай това на Кало.
За разлика от Че Гевара
когото днес виждаме по тениски и постери и споменаваме като водача на кубинската революция, Фрида Кало си остава Фрида Кало.
Младите посетители на Синята къща не се вълнуват толкова от Червената армия и любовните водовъртежи, случвали се между стените тук. А искат да знаят как е мислила и живяла Фрида, как е пиела и правила любов, как е готвила за приятелите си и е псувала като каруцар.
Нейните автопортрети и картини са нейният начин да ни разкаже за това. Нещо, което едва ли ще разчетете от един миниатюрен магнит. Ала все пак и той е начин да пренесем посланието ѝ във времето. “Ето така мислех. Така живях. Помнете ме.”