Ето една история как популярната детска игра може да ви донесе много пари. През 2005 г. японска фирма за електроника решава да продаде колекцията си от картини на френските импресионисти. Аукционните къщи Christie’s и Sotheby’s започват да ухажват компанията. Директорът на компанията е раздвоен и решава да използва играта Камък, ножица, хартия, за да реши коя от къщите ще продава картините.
Представителите на Christie’s проучват различни стратегии на играта и използват като консултант децата на един от служителите си. “Всяко хлапе знае, че винаги започваш с ножици”. Това правило се оказва изключително добър съвет, защото конкурентите от Sotheby’s избират хартия и загубват сделката. Така Christie’s получава правото да продаде картините за $17,8 млн. и спечелва комисиона от $1,9 млн.
Този реален случай е разказан от Уилям Паундстоун, автор на
цяла книга, посветена на играта Камък, ножица, хартия
Дългогодишните проучвания на Паундстоун показват, че в професионалните турнири камъкът е избиран в 35,4%, а хартията и ножиците в съответно 35% и 29,6% от случаите. Заключението на Паундстоун:
“Ножиците са най-малко популярният избор, а мъжете почти винаги избират камъка. Това са поне две причини заради които трябва да избирате хартията в решаващи случаи.”