Кожа и дантела, игли, куршуми и ботуши, подплънки на раменете, неонови клинове, необичайни цветови комбинации и най-странните прически, правени някога… Пънк и ню уейв сцената на 80-те години е радикална и влиянието ú се усеща и днес. Малцина са обаче онези, успели да уловят и запазят същността на това магично десетилетие. Сред тях е западногерманската фотографка Илзе Руперт.
Руперт започва кариерата си като фотограф на свободна практика през 1978 г. По онова време тя живее в Париж и Лос Анджелис, а днес е базирана в Берлин. В началото на 80-те тя заснема пънк и ню уейв субкултурите на Хамбург, Берлин, Париж, Лондон и Ню Йорк, както и десетки актьори, художници и писатели за множество национални и международни издания.
Сред “моделите”, позирали за германката са групите The Clash, Kraftwerk, The Ramones, Madness, The Stranglers, The Police, The Who, певци като Клаус Номи, Иги Поп,
Кийт Ричардс и Франк Запа
режисьори като Райнер Вернер Фасбиндер, Ерик Ромер, Джон Бурман и Джим Джармуш, актьори като Джеф Бриджис, Денис Хопър, Мишел Пиколи, Чеки Карио и Питър Койоти и много, много други.
Една от срещите, за които Илзе Руперт си спомня и до днес е тази с Нина Хаген – често наричана Кръстницата на пънка. Докато живее в Париж, Руперт е изпратена до Берлин, за да заснеме фотосесия с Хаген за плаката на предстоящото ú турне във Франция.
“Занесох малко цветя в студиото”, спомня си фотографката. “Нина ме смъмри, че съм ги убила, откъсвайки ги. По-късно, без да ú пука, ги хвърли на пода.” След фотосесията Хаген придружава Руперт до Берлинската стена, където позира за още няколко снимки.
Странна птица е Хаген, не само на външен вид. Това, което
Илзе Руперт не знае
обаче е, че Нина Хаген е избягала от ГДР със семейството си през 1976 г. След това става звезда в Западна Германия, а снимките пред стената имат особено значение за нея. Наистина особено.
Още снимки на Руперт, документиращи пънка в Източна и Западна Германия, може да видите в галерията по-долу.
Вижте още… 10 урока по улична фотография от майстора Анри Картие-Бресон