България през обектива на легендарната Инге Морат

0

Преди време ви разказахме за фотографиите на Инге Морат (1923-2002) – една от първите жени фотографи, които работят в легендарната агенция Magnum през 50-те. През 1958 г.

Морат се заема с фотографския проект Donau

който документира културите на Централна и Източна Европа. В продължение на четири десетилетия тя пътува по поречието на Дунав и документира културата и традициите на хората, които живеят там. По време на своите пътувания легендарната фотографка посещава и българските градове Лом, Русе, Никопол и Белоградчик.

Инге Морат
Инге Морат

Инге Морат започва кариерата си в края на 40-те, работейки за United States Information Service в Залцбург и Виена. През 1951 г. получава фотоапарат като подарък за Коледа. Две години по-късно вече е

асистент на легендарния фотограф Анри-Картие Бресон

в Париж. По онова време Инге е омъжена за журналиста Лайънър Бърч и живее в Лондон. Тя има неутолим апетит за пътешествия и приключения, владее няколко езика и има набито око. Всички тези качества водят до приемането ѝ в агенцията Magnum през 1953 г. и тя става втората жена, приемана в агенцията след Ив Арнолд.

danube-revisited-ein-museum-faehrt-die-donau-ab-41-53221915
С кораб по Дунав, 1958 г.

Когато отива в Magnum Инге категорично заявява, че няма да се занимава с обичайните истории като деца и животни. Вместо това тя се хвърля в дълбокото с история за католически свещеници, които работят с бедните работнически семейства в Париж, следвана от поредица фотографии от Лондон и Испания след гражданската война. Скоро в портфолиото ѝ влизат издания като Paris Match, Holiday, Saturday Evening Post и Life.

MOI1958015W01699-14
Румънки в национални носии, 1958 г.

“Обичам пътуванията. Пътуванията, при които отиването от едно място към друго ти позволява да достигнеш по-голяма дълбочина. Един ден, през май 1958, осъзнах, че

искам да проследя Дунав

от нейния извор до самия ѝ край. И това бе едно от онези неизбежни пътувания”, казва Морат. Фотографката снима често Дунав, най-вече в родната си Австрия и в съседна Германия. Реката ще се превърне и в един от най-известните обекти на творчеството ѝ.

d2387671910fbc8470ae817f059e0278
Инге Морат по време на първото си пътуване по Дунав през 1958 г.

През 1958 г. фотографката пътува в Германия, Югославия, Австрия и Чехословакия и посещава два пъти Румъния. Получаването на виза за всичките шест комунистически страни по поречието на Дунав обаче се оказва предизвикателство и Морат не е допусната до Унгария, България и Съветския съюз.

Тя пътува пеша, с коли, камиони, влакове, фериботи, лодки и параходи. Снима австрийци, унгарци, евреи, цигани, българи, румънци, сърби, украинци, хървати, германци и словенци.

NYC301
Деца в Никопол, 1994 г.

Когато прави първото си дунавско пътешествие Инге няма уговорка за публикуване на снимките си. В крайна сметка те излизат като обширно фото-есе в сп. Paris Match през 1959 г. На следващата година тя среща драматурга Артър Милър на снимачната площадка на филма The Misfits, където е изпратена да снима Мерилин Монро – тогавашната съпруга на Милър.

f6f18b78c4590c7ee20af9130f39b17e
Артър Милър и Инге Морат през 1963 г.

Две години по-късно Милър и Морат се женят и им се ражда първото дете – режисьорката Ребека Милър. Двамата заживяват в Ню Йорк и Кънектикът, където Инге продължава да се занимава активно с фотография до 90-те.

По Дунав, 1994 г.

Проектът Donau е в застой в продължение на няколко десетилетия, но в края на 80-те години Курт Кайндл, куратор от Залцбург, Австрия, който работи с Морат забелязва фотографиите ѝ и ѝ предлага да се върне отново на местата, които е посетила през 50-те.

BULGARIA. 1994. Cafe window.
Витрина на кафене в Лом, 1994 г.

Инге Морат винаги е искала да създаде дълго фото-есе

което проследява хората и населените места по поречието на Дунав в продължение на десетилетия. Ето защо три десетилетия след първото си дунавско приключение тя посещава отново страните по поречието на Дунав, за да види какво в тях се е променило след падането на Желязната завеса и така добавя финалните щрихи към проекта си.

acbd4cfd55f9b3fed995ffb53db874eb
Морат в началото на 90-те, когато пътува из България.

Когато прави първото си пътешествие Инге е на малко повече от тридесет години. По време на второто тя е на 73. Курт Кайндл и съпругата му Бригите Блюмл, които са мениджъри на проекта, се редуват и придружават Морат по време на петте ѝ  пътувания по Дунав, извършени в рамките на две години.

size_504_DSC_3588
Снимка на Белоградчишките скали, включена в албума Donau, издаден през 1995 г.

По време на едно от тях Морат посещава България. Тя се отбива в Русе, Лом, Белоградчик и Никопол. Част от стотиците заснети фотографии излизат през 1995 г. в албума Donau, публикуван от издателството Fotohof в Залцбург.

size_280_image3123

Фотографската поредица Donau на Инге Морат може да се сравнява с колосалния сборник с есета Дунав: Биографията на една река на италианския автор Клаудио Магрис. Нещо повече – реката се превръща в своеобразна метафора на живота и кариерата на Морат – вечно в движение, постоянно криволичещи и променящи посоката си.

Вижте още снимки от серията Дунав на Инге Морат в галерията.

Вижте още: Фотографиите на легендарната Инге Морат

 

Отговор