Холивудските звезди на миналия век – Джоан Крауфорд и Бети Дейвис, са най-яркото доказателство, че няма по-трайно нещо от женската вражда. Омразата между тях не угасва дори след смъртта на Крауфорд през 1977 г.
“За мъртвите или добро, или нищо. Джоан Кроуфорд умря. Това е добро”,
са известни думи на Дейвис по адрес на колежката ѝ. Но не бързайте да съжалявате Джоан! Тя било не по-малко хаплива приживе. И освен Бети, имала и други ежби с колежки. Нито една от тях обаче не може да се мери с онова, което мнозина описват като
враждата на века
Макар двете актриси да се опитвали да опазят злобата си една към друга в тайна, отношенията им често излизат наяве.
Пикът им идва след близо 30 години воюване. Двете изригват на снимачната площадка на Какво се случи с Бейби Джейн. Във филма те играят застаряващи сестри, бивши актриси, които не се понасят особено. И дори в някои сцени се бият!
Бети Дейвис така се вживява в ролята си, че разкъсва устната на Джоан Крауфорд и се налага тя да бъде шита. В друг снимачен ден Джоан тайно слага камъни в джобовете си, за да не може Бети да я повдигне от леглото, както повелява сценарият.
Лентата се оказва такъв успех, че Бети Дейвис получава номинация за Оскар! Не печели наградата. За сметка на това Джоан Крауфорд, която дори не е номинирана, се озовава със статуетката в ръце на сцената. Хитрата актриса се била уговорила предварително с всички други номинирани колежки, които нямало да успеят да присъстват на церемонията, да приеме наградата от тяхно име, ако някоя от тях спечели. Оказва се, че победителка е тъкмо една от отсъстващите – Ан Банкрофт. И Джоан Крауфорд триумфира вместо нея на сцената. Вероятно само
за да дразни Дейвис
Може би по същата причина се и омъжва за Френкот Тоун. Той всъщност е голямата любов на Бети. А на Джоан е по-скоро безразличен.
Предлагал ѝ е брак два пъти, а тя все отказвала. Докато един ден не научава, че Френкот и нейната съперница във всичко се занимават с любовните сцени на филма Опасната не само пред камера, ами и на заключени врати, в гримьорната. И тогава набързо си припомня за предложенията и приема.
Е, после ѝ се връща тъпкано. Защото между нея и друга нейна съперница – актрисата Лорета Янг, също се стели студена ненавист. Двете имали “навика” да си крадат партньорите.
Лорета например омаяла Кларк Гейбъл (който пък е голямата любов на Джоан). Крауфорд на свой ред започва връзка със Спенсър Трейси (прясно разведен уж заради Лорета). Но да се върнем на Френкот Тоун –
голямата любов на Бети и втори съпруг на Джоан
Последната го спипва да се целува с Лорета в гримьорната и му вдига скандал. Неговото “извинение”: искал да докаже на жена си, която очевидно не го обичала истински, че е мъж.
За Бети Дейвис всичко това трябва да е било особено съкрушително.
“Джоан ми го отне. Направи го хладнокръвно, нарочно и напълно безпощадно. Не съм ѝ простила за това и никога няма да го направя”,
заявява Дейвис 10 години след смъртта на колежката си. Самата тя е почти на 80 г., претърпяла удар и мастектомия, но все така гневна.
Според журналиста Майкъл Торнтън от Дейли Мейл, тази злоба е всъщност изродена любов. Поне от страна на Джоан Крауфорд. Чиято бисексуалност е известна на всички още в онези години. Освен като мъжемелачка, Джоан
скандализира Холивуд и заради връзките си с жени
Мълвата редовно я свързва с имена на актриси, сред които и Грета Гарбо, Марлене Дитрих, а по-късно и Мерилин Монро.
“Спала е с всяка звезда на Метро Голдуин Майер, с изключение на Ласи”,
както жлъчно отбелязва Бети Дейвис. По-рано, през 1935 г., изрича нещо подобно, но е по-конкретна: “Спала е с всички звезди – и мъже, и жени.” 1935-та, впрочем, е годината на влюбването ѝ във Френкот Тоун. Двамата играят в мелодрамата Опасната. Бети е на 27, Френкот – на 30 г. Тя е нещастно омъжена.
Прочетете още за… жените, които се влюбват в жени, без да са непременно лесбийки
Джоан Крауфорд пък е прясно разведена – с Дъглас Феърбанкс-младши. Брак, който вече ѝ е отворил нужните вратички в шоубизнеса (Дъглас е син на Краля на Холивуд – Феърбанкс-старши, основател на филмовото студио Юнайтед Артистс).
И макар да се омъжва за този и онзи (общо четири пъти), Крауфорд е таяла чувства и към своя пол. Включително и към колежката си Бети Дейвис.
Бети обаче я отрязва. И така започва враждата
Една доживотна битка за надмощие и притежание. На любов, която се оказва липса на любов. Джоан, също като Бети, така и не се омъжва за истинската си голяма тръпка – Кларк Гейбъл.
“Винаги го усещам кога влиза в студиото, дори да не го виждам. Просто косата на тила ми настръхва”,
казва тя за него. Може би двамата са искали да се венчаят, но филмовото им студио е било против. И Джоан, и Кларк са женени, така че две публични бракоразводни дела ще опетнят имиджа на компанията.
Съревнованието по женски
между Крауфорд и Дейвис става необходимата компенсация. Опасната носи на Бети първия ѝ Оскар (после ще спечели и втори – за Джазъбел). Наградата е печелена веднъж и от Крауфорд – за играта ѝ в Милдред Пиърс (роля, която била предложена първо на Дейвис, но тя отказала).
Режисьорът на филма – Майкъл Къртис, не харесва Крауфорд, но е заставен от Уорнър Брос да ѝ даде героинята на Милдред.
“Идва ми тук с вирната глава и тези проклети подплънки за рамене! За какво ми е да я режисирам”,
пеняви се Къртис. Режисьорът дотолкова не вярва, че раменете на Джоан са естествено широки, че къса ръкавите ѝ, в търсене на несъществуващите подплънки. Още една вражда в Холивуд вижда бял свят.
И не е последната, разбира се.
Лиз Тейлър също се нарежда сред враговете
на Джоан Крауфорд. Поводът, както и при другите озлобления по женски, е любовен. Докато снимат филма Песента факел, Джоан ясно дава на Елизабет да разбере, че е спала с всички главни актьори в него (тогава мъжът на Лиз – Майк Уайлдингъм, е един от тях).
Сега разбирате защо са я наричали мъжемелачка, нали? Пребогатият ѝ сексуален живот включва импресариото Джордж Шуберт, благодарение на когото излиза от стриптийз клуба и получава първата си роля (в мюзикъла Невинни очи).
Сексът е разменна монета и при срещата ѝ с Маркус Лю, продуцент в Метро Голдуин Майер. Накрая самият собственик на компанията – Луис Майер, е неин. Зад заключените врати на офиса му, където обсъждали финансовите ѝ нужди. На Джоан, не на компанията, естествено.
Успехът си има цена
В случая на Джоан – два аборта. И сълзи, че вероятно няма да може да има деца. Затова си осиновява, цели четири при това!
Едно от тях – Кристина, ще разкаже в книга след смъртта на Крауфорд каква е била тя като майка. Изданието се казва Мила мамо, превръща се в бестселър и във филм (с Фей Дънауей като Джоан) и разкрива още по-зловещото лице на актрисата.
Според Кристина майка ѝ става осиновител само за да гради имидж. Била го признала със собствени думи у дома, далеч от камерите. Там тормозела дъщеря си психически и физически.
“Не виня дъщерята”, коментира Бети Дейвис нападателния тон на книгата. “Джоан не биваше да осиновява деца. Никога не бих се държала като нея с тях. Съмнявам се някой ден моите деца да напишат подобно нещо.”
Иронията е, че към края на живота на Дейвис дъщеря ѝ – Барбара, също
пише книга за майка си
В нея изобличава алкохолизма ѝ и склонността ѝ да си изкарва нервите върху най-близките си хора. И също като дъщерята на Крауфорд, Барбара е лишена от наследство.
Бети и Джоан си приличат повече, отколкото са могли да понесат. С по четири брака зад гърба си. Липси, които цял живот не успяват да запълнят. И скандалджийски нрав.
“Само защото някой е умрял, не означава, че се е променил”, отсича Дейвис при спор по адрес на Крауфорд. Като така издава, че онова, което най-много ги сближава, е неспособността да простят.
А също – и да поискат прошка. Дори на предсмъртния си одър. “Не смей да молиш Бог да ми помага”, обръща се към икономката си Джоан на собствения си предсмъртен одър.