Замисляли ли сте се, че с пандемията на китайската икономика, навярно и някои жанрове в изкуството, типични за западната култура също търпят своя разцвет. Вероятно, когато чуете думата джаз, трудно бихте го свързали с китайски изпълнители.
Факт е, че и джазът лека-полека се развива в тази затворена до неотдавна комунистическа страна. И едно от доказателствата за това е формацията The Golden Buddha Jazz, създадена при това по идея на Китайското културно министерство.
Първият повод бил пролетен фестивал в родината им. След това започнали да обикалят из Русия и Европа, за да видят хората на Запад
що е то китайски джаз
В България музикантите са идвали два пъти. Първият е бил през зимата на 2012 г. в Русе, а вторият – това лято на 19-то издание на Джаз фестивала в Банско. Като свидетел на второто им гостуване, видях как публиката с удивление очакваше да чуе какво би излязло изпод пръстите на музиканти идващи от страна, трудно свързваща се с този жанр. Но те приятно изненадаха всички.
Лек джаз се носеше в полите на Пирин планина, примесен с елементи от китайска традиционна музика. И то така умело вплетени, че слушателите поискаха да чуят поне още нещо след края на програмата.
Фините звуци на източните инструменти прелестно се вплитаха във формата на класическия джаз. Оказа, че
т. нар. китайски джаз не е никак лош
При това е далеч по-приятен за масовото ухо от тежката класика в жанра.
Въпреки че първоначалната асоциация с името (The Golden Buddha Jazz) е свързана с достолепието на принц Сидхартха, наречен Буда и неговото учение, оказва се, че то няма нищо общо с това. Наименованието на групата идва от прякора на лидера ú – пианиста Конг Хуей. И ето какво разказа той по въпроса, свързан с начина, по който е кръстена формацията:
Конг, откъде идва името на бандата?
Златния Буда е мой прякор още от ученическите години. В края на 90-те в телевизионния ефир в нашата страна с голяма популярност се въртеше китайски кунг-фу филм, наречен Misterious Buddha. Главният герой в този филм се казваше Златния Буда.
Още след първата излъчена серия, когато се появих на прага на класната стая, целият клас буквално в един глас извика, че приличам досущ на Златния Буда от филма. Така започнаха да ме наричат по този начин и така остана и до днес. Името няма нищо общо с будизма и неговата религиозна страна. Аз самият не съм будист.
Къде ти и останалите от формацията сте се учили на джаз?
Джазът в Китай започна да се разпространява от края на 80-те и началото на 90-те години. Дълго време нямаше специализирано обучение в тази посока, затова аз и по-голямата част от членовете на групата
сами сме се образовали и самоусъвършенствали
Изключение в това отношение прави саксофонистът ни Уанг Зонгксинг. Той е учил в САЩ. Аз специално започнах да изучавам музика на 8 години, но то беше в областта на фолклорната китайска музика. Свирил съм на традиционен китайски инструмент, наречен шуон. След училище отидох в Китайската консерватория, където изучавах композиция. По онова време в Китай имаше само образование по класическа музика.
Сега основно композирам и аранжирам авторските пиеси на нашата група, защото голяма част от репертоара ни е от авторски композиции. Рядко свирим джаз стандарти.
Как ти самият откри джаз музиката?
През 1988 г. за първи път чух изпълнения на пианиста Оскар Питърсън и оттогава се запалих да изучавам този жанр и да го свиря. През 2005 г. си седях в един клуб за джаз в Ню Йорк. Изведнъж се почувствах точно като у дома си в Източен Пекин и осъзнах, че това е стилът музика, който може да представя по подобаващ начин пред света китайските музиканти.
Тогава дойде и вдъхновението да създавам собствени джаз композиции. Първите ми изяви на джаз музикант бяха в малки барове и в лобитата на големите хотели, защото
нямаше джаз клубове в Пекин
Но този период си остана така специален в моя живот, че му посветих композицията Piano Man. Днес младите китайски музиканти, които също като мен искат да свирят джаз, започват по същия начин – от хотелските лоби барове. Онези от тях, които желаят сериозно да се захванат с тази музика, заминават за Европа или САЩ.
Към днешна дата има ли някакви клубове само за джаз в Китай?
Не съвсем, може би 2 или 3 места. Най-популярното е Рио Джаз Кафе в Пекин. Но имаме и специализиран фестивал само за джаз, на който музиканти, свирещи в този жанр могат да се изявяват. Създаден е и се ръководи от Адам – китаристът на нашата група, който е и президент на Китайската Джаз Асоциация.
[Вижте още… Китайски мъдрости]
А твоите изяви днес къде са?
Вече имам професионална кариера като преподавател в Китайската консерватория. По-голямата част от времето ми е заето с това поприще. Преподавам и на съвсем млади музиканти, някои от които са на 9-годишна възраст.
През останалата част от времето с групата пътуваме из Европа, Русия, САЩ. Обменяме опит с други музиканти, събираме нови идеи, научаваме нови неща и имаме шанса да представим нашия тип звучене на различна публика. Интересно, но това, което ми прави впечатление е, че щом чуят, че идваме от Китай и свирим джаз, повечето хора реагират така сякаш не знаят какво точно да очакват от нас. После обаче музиката им харесва, защото навсякъде досега сме получили много топъл прием, както се случи и в Банско.
Написал си книга Modern Jazz Piano Jamming. Как се описва магията на джем-сешъна с думи?
Имах шанса в един етап от живота си да обиколя много страни в света, защото свирех с Цуей Джиен – много известен китайски рок музикант. През 93-та направихме околосветско турне и стигнахме и до САЩ. Тогава за първи път се докоснах от първо лице със западната музика. А през 2000 г. се озовах в
колежа за музика в Бъркли
Останах там за месец и се концентрирах само върху ученето. Купих си всички възможни книги, които успях да намеря, посветени на джаза. Върнах се в Китай и започнах детайлно да ги изучавам. От тях взех пример как се описва джаз музиката. След това седнах и написах моята книга, в която влях целия си опит и вдъхновение, което бях трупал до момента. Към книгата ми има два компакт диска с аудио, в които демонстрирам описаното в нея.
Вторият ви гастрол в България е част от ваше турне, обикалящо Балканите в Източна Европа и части от Русия. Каква е целта на тази обиколка?
Идеята е хората да научат, че и в Китай се свири и се композира такава музика. Освен това разчитаме по време на това турне да се свържем с музиканти на локално ниво и да направим обмен с тях – как те свирят, какво музикантско мислене имат. Мечтаем си при наше следващо идване тук да свири заедно с български джазмени.
Чуйте как звучи групата на Златния Буда: