Братя Люмиер: Киното е изобретение без бъдеще

Братя Люмиер
Вляво - Луи Люмиер, вдясно - Огюст Люмиер.

Братя Люмиер. Обобщен образ на двама големи изобретатели – Огюст и Луи, които някак си сме свикнали да възприемаме като едно общо, неразривно цяло. Също както други двама световноизвестни братя – Грим. Талантливите основоположници на киното – братята Люмиер, създават първия по рода си кинематограф в историята. Но не след дълго шокират целия артистичен свят, заявявайки, че киното е „изобретение без бъдеще“. Ах, дано ни гледат някъде отгоре и да са разбрали колко много са направили, само за да опровергаят собствените си думи.

По-големият от двамата братя – Огюст Мари Луи Никола се ражда на 19 октомври 1862 г. По-малкият – Луи Жан на 5 октомври 1864-та. Родителите им са собственици на кокетно фотографско ателие в град Безансон, Франция. През 1870 г.семейство Люмиер* се премества да живее в Лион. Бащата създава малка фабрика за производство на фотографски плаки. А Огюст и Луи посещават най-голямото техническо училище в града – La Martiniere.

Братя Люмиер
Постерът като средство също е измислен от двамата братя Люмиер.

Бащината фабрика функционира

на ръба на фалита до 1882 г.

Тогава талантливите Братя Люмиер проектират машини, чрез които производството се автоматизира, многократно нараства и работата тръгва рязко нагоре. Луи и Огюст разработват и много успешна нова фото плака, която патентоват. Няколко години по-късно те вече експериментират с раздвижването на  снимки. Патентоват няколко значими процеса, които впоследствие довеждат до създаването на  техния уникален кинематограф. Или както е по-известен тогава – устройство за кинематография. Той е подобрена версия на вече съществуващия кинетоскоп на Томас Едисон, който се смята за първия изобретен прожектор. Но за разлика от него снимачното устройство на френските братя е в пъти по-компактно и леко. Освен това заснема и прожектира кадрите и е първото, което осъществява прожекции на голям екран.

Братя Люмиер
Братя Люмиер са считани за бащи на филмовото изкуство.

През 1895 г. на бял свят се появява и

първият филм на Братя Люмиер

Той показва работници, напускащи фабриката Люмиер в края на работното време.

Броят на заснетите от тях късометражни ленти бързо нараства. За период от една година те вече наброяват 40. Запечатани са хранещо се бебе, пристигащ влак, бебе пред аквариум с рибки, смешни сцени – градинар, който се измокря до ушите, жокей, който не може да се качи на коня си и др. Интересът към кратките филмчета на Братя Люмиер е все по-силен и неутолим. А те двамата са едновременно сценаристи, режисьори и оператори на своите ленти.

Много от заснетите истории са базирани на реални събития и показват реални хора. Затова често са сочени като първообраз на съвременното документално кино. В други пък се разиграват забавни сюжети и те се считат за начало на комедийния жанр във филмовото изкуство.

Само година след появата на първия им филм талантливите французи тръгват на околосветско турне със своята чудновата машина. Посещават Брюксел, Бомбай, Лондон, Монреал, Ню Йорк, Буенос Айрес и други.

Длъжни сме да отбележим, че Братя Люмиер далеч

не са единствените заинтригувани

от света на кинематографичното изкуство в края на 19 век. Още преди тях дори, други даровити творци създават различни (макар и не чак толкова добри) устройства и движещи се картини. Но определено френските братя са най-известните и находчиви сред всички. Неслучайно именно те се сочат като основоположници на съвременното кино. Освен това са единствените за времето си, чиито творби достигат до публиката в различните краища на света и получават световно признание.

Братя Люмиер
Братя Люмиер създават първия по рода си кинематограф, с който се слага началото на филмовото изкуство. Снимка: SSPL/Getty Images

Но Братя Люмиер така и не се изкушават от славата и възхитените погледи на прехласнатите зрителите. Те успяват да разстроят силно много режисьори и други дейци в света на изкуството като заявяват най-категорично, че според тях

 „КИНОТО Е ИЗОБРЕТЕНИЕ БЕЗ БЪДЕЩЕ“

От позицията на времето ние вече знаем колко погрешно е било това заключение, но, за съжаление, не и те самите в онзи момент. Двамата братя отказват да създават и продават кинематографични устройства като тяхното, макар че получават не една и две молби за такива. С това те слагат край на забележителната си, но доста кратка филмова кариера.

Завръщат се към фотографията

Едновременно с постиженията си в света на киното Братя Люмиер не престават да творят и да създават малки чудеса и във фотографията. Основно експериментите им са насочени в областта на цветното заснемане. Работят върху подобряването на множество вече познати процеси в това изкуство, но успяват да създават и свои собствени. Най-големият успех за тях идва през 1907 г., когато на пазара се появява изобретението

на Братя Люмиер – Autochrome Lumière

Процес за създаване на цветни снимки, патентован от тях 4 години по-рано. Той остава най-успешният и използван процес в цветната фотография в продължение на повече от 30 години.

* Люмиер – от френски буквално името се превежда като светлина.


Вижте още: Уолт Дисни – създателят на нашето детство

Отговор