През 1936 г. една снимка, наречена Migrant mother разтърсва Америка. По онова време страната все още преживява последствията от Голямата депресия и стотици хиляди сезонни работници и дребни фермери едва преживяват, а образът на 32-годишната Флорънс Томпсън с трите ú дъщери се превръща в един от символите на това тежко време.
Автор на фотографията е Доротеа Ланг, която работи за щатската Farm Security Administration (FSA) – организация, основана през 1935 г. с цел борба с бедността в селските райони на Америка по време на депресията. Ланг е наета от FSA, за да документира
несгодите, през които преминават бедните
в селските райони на страната. Нейните фотографии днес са световноизвестни и имат легендарен статус.
[Хвърлете едно око и на Изумителни снимки от Ню Йорк през 80-те]
Не може да се каже същото обаче за много фотографии, заснети по поръчка на FSA, които имат далеч по-незавидна съдба, решена от един тираничен редактор с перфоратор. Една немалка част от кадрите, заснети по поръчка на FSA, са
непоправимо унищожени
от директора на фотографската програма Рой Страйкър, който безмилостно перфорира негативите на онези от тях, които не харесва.
[Вижте още: Емигрантите, които създадоха Америка]
“Страйкър си падаше малко диктатор, когато редактираше фотографиите. Унищожи доста от моите снимки, но престана да го прави по-късно. Той перфорираше негативите дори на онези фотографии, които бяха изключително ценни”, казва художникът и фотограф Бен Шан, който по онова време работи за FSA.
Рой Страйкър е високообразован икономист, който
наема множество легендарни фотографи
като Доротеа Ланг, Уокър Еванс, Артур Ротщайн и Гордън Паркс. Той ги изпраща в различни кътчета на Америка, като предварително ги “подковава” с необходимата информация.
Страйкър е твърдо решен да извади най-доброто от подчинените си, което го превръща в тираничен редактор. Когато не харесва някоя от фотографиите им, Страйкър не я отделя настрани, а пробива дупка в негатива ú с перфоратор, унищожавайки я непоправимо.
Директорът на фотографската програма не следва определени критерии или методология, когато решава кои фотографии трябва да бъдат “екзекутирани”. Вероятно той смята някои от кадрите за скучни или зле заснети. Може би те не отразяват вярно социално-икономическата ситуация, така, както я вижда той. А може би този ден просто е бил в лошо настроение…
Някои от перфорираните негативи са повредени в периферията
но повечето от тях са продупчени на ключови места, което ги прави абсолютно неизползваеми. Никой от фотографите, работещи за FSA не е пощаден от перфоратора на Страйкър и след множество протести, той най-накрая спира порочната си редакторска практика през 1939 г.
“Мисля, че перфорирането на негативите беше доста варварска практика… Сигурен съм, че някои доста важни снимки бяха “убити” по този начин, защото няма начин да знаеш коя фотография ще заживее свой собствен живот след като е заснета”, казва Едуин Роскам, друг фотограф, който работи със Страйкър
по време на Голямата депресия
Перфорираните кадри са хиляди. Макар и унищожени от Рой Страйкър, днес те се съхраняват в Библиотеката на Конгреса, заедно с някои от най-емблематичните снимки, създадени под негово ръководство, които са имали късмета да бъдат пощадени от перфоратора му.
Вижте 45 от перфорираните от Страйкър фотографии в галерията по-долу.