Когато Япония е поразена от земетресението в областта Тохоку и последвалото цунами през 2011 г., стотици хиляди японци изгубват домовете си, а с тях и вещите си, сред които и немалко спомени под формата на снимки. Както се оказва, не всичко е безвъзвратно загубено. Компанията Ricoh даде блестящ урок по корпоративна социална отговорност с проекта “Save the Memory”, като издири и реставрира 418 721 снимки и върна 90 128 от тях на собствениците им.
Първата стъпка от процеса е намирането на изгубените фотоси. Те са извадени буквално от калта и останките от доброволци, които ги изпращат до складове на компанията Ricoh.
Много от снимките и албумите са сериозно повредени от водата, калта и плесента.
Първоначално снимките са изложени на местата, където са намерени.
След това те са опаковани и изпратени в лабораториите на проекта “Save the Memory”.
Поточни линии от работници помагат с почистването на снимките, като премахват мръсотията и измиват снимките във вода.
Така почистените снимки са оставени да съхнат.
След като изсъхне, всяка от снимките е сканирана поединично и запазена във формат JPEG със специален контролен номер.
Сканираните образи са кропнати и организирани в зависимост от мястото, където са открити, както и по категории, като “черно-бели”, “деца”, “сватбени снимки” и др.
Оригиналните снимки са поставени в пластмасови пликове, заедно със съответния им контролен номер и върнати обратно в районите, където са открити.
Във всеки район са открити по няколко фотоцентъра, в който хората, с помощта на компютри могат да търсят изгубените си снимки в базата данни с дигитални файлове.
Хората преглеждат снимките в търсене на фотографиите, които са изгубили в цунамито.
Собствениците получават фотографиите си обратно, след като те бъдат издирени в кашоните с оригинали с помощта на контролния номер от сканирания файл.
Така Ricoh успява да спаси близо 100 000 снимки след четири години упорита работа.