В продължение на почти две столетия (от средата на 17 до средата на 19-и век) никой млад английски джентълмен не смята академичното си образование за напълно завършено, преди да е предприел т. нар. Гранд тур. Това е пространно пътуване из Европа, продължаващо месеци, чиято кулминация обикновено е в Неапол.
В повечето случаи фокусът на тези пътувания, които са своеобразни посвещения на младежите в зрялост, е Италия. Както отбелязва британският писател Самюел Джонсън, вероятно не без известна ирония, “човек, който не е бил в Италия винаги ще живее с чувството за малоценност“.
За пътуващите артисти и философи Италия от 18 и 19 век е
цивилизация в руини
Това светоусещане е отразено в творбите на поетите романтици като Пърси Биш Шели, Лорд Байрон и Уилям Уърдсуърт. В тях често присъстват визиите на Рим и Помпей. Байрон, който през 1817 г. пътува до Рим, пише в Четвърта песен от Странстванията на Чайлд Харолд:
О, Рим! Моя страна! Град на душата!
Сираците на сърцето трябва да се обърнат Към теб,
самотна майка на мъртви империи!
Модата на Гранд туровете и сродните нему пътешествия просъществува до 40-те години на XIX век, когато железопътните линии слагат край на самотническите пътешествия на аристократите. Благодарение на фотографията обаче, днес можем да видим Рим така, както навремето го е видял Байрон и то в невероятни цветове.
Серията фотографии на италианската столица, които ще видите в галерията по-долу, са заснети през 1890 г. и оцветени с помощта на
революционния за времето режим Photochrom
Той е изобретен от швейцарския печатар Орел Геснер Фусли. При него се използват литографски отпечатъци, изработени от черно-бели негативи, като понякога за изработването на едно-единствено изображение се наслагват до 15 отпечатъка в различни цветове. Резултатът винаги е забележително изображение с цветове, близки до тези в действителността. И то в години, в които цветната фотография прави все още първите си стъпки.
Вижте още: Цветни фотографии от България от 1913-1918 г.
Снимките в галерията показват един Рим, много по-близък до времената на Байрон, със същите многовековни руини, но без паметниците на Мусолини, убийствения автомобилен трафик и тълпите туристи. Изображенията са от Библиотеката на Конгреса на САЩ, която притежава една от най-големите колекции в света от фотографии, направени по метода Photochrom.