След 6-годишна работа като учител в Истанбул, Томас Лийвърс, по-познат като Сам, пристига в България, воден от чувства към българка, а открива своята професионална реализация в Монтесори училище. Своя професионален път като учител Сам стартира след завършване на магистратура по Модерна история и MCI квалификация за Монтесори учител във възраст 3-6 г.
Установявайки се в България, работи като учител в детска градина, а днес преподава на ученици в Монтесори училище и споделя, че философията на общуването с тях е да вижда света през техните очи. Вижте още за него и работата му в разговора, който водихме за Lifebites.bg.
Сам, как дойде в България и какво те накара да останеш?
След среща с българско момиче в Истанбул. Вече повече от 3 години сме заедно и имаме прекрасен син – Стилиян.
Как реши да станеш Монтесори учител?
Още в началото на своето пътуване като учител се възхищавах на Монтесори философията и ценностите, които изповядва. Радвам се, че след преместването ми в България имах възможността и късмета да кандидатствам за работа в Монтесори училище – нямах колебания да продължа.
Какво те мотивира да работиш с деца?
Харесвам работата си с децата, защото те обичат да работят с мен. Не гледам на нея като човек, който може да ги научи на всичко, а като възможност за сътрудничество между нас. Работим заедно за обща цел и се опитвам да им създам усещане за спокойствие в моята компания. Те могат да започнат да учат, едва след като се чувстват спокойни и сигурни в присъствието на учителя. Мотивацията ми идва от това, че мога да направя връзка с тях, която да дава резултати.
Кое е най-интересното и най-предизвикателното в ежедневната работа с ученици?
Винаги съм предизвикан от желанието на учениците да задават въпроси и да търсят отговори, и необходимостта от даване на полезен отговор, подхранва разбирането на детето за света около нас. Децата винаги виждат нещо, което ние възрастните не успяваме – ползват различен подход, имат различна гледна точка.
Опитът ти включва работа в детска градина с по-малки деца. Ако сравниш какво е да си учител в градина и в училище – кои са основните разлики?
Повече от 6 години работих с деца в детска градина, но разликата в работата с ученици е огромна. Както вече казах, работата с малки деца е предизвикателство, но ако погледнете живота от тяхната гледна точка, това може да бъде възнаграждаващо. Открих, че мога да общувам по-лесно с деца в училищна възраст, а и тук, в България, езиковата бариера е много по-малка. В училището откривам силна подкрепа – винаги мога да разчитам на моите колеги и това действа сплотяващо.
Ти работи по подготовката на първата група български ученици, които участваха в MMUN (Montessori Model United Nations) в началото на май – разкажи повече за проекта и как се подготвяха учениците за него?
Проектът MMUN е много нов за мен – това е предизвикателен и сложен модел, основан на действителния процес на ООН, при който децата се насърчават да изготвят резолюции и да излагат собствените си възгледи по въпроси, които често не се разглеждат от деца. Това е
ценен и важен инструмент, който дава на учениците глас
и ги кара да чувстват, че те имат значение. Обучението продължи около 7 месеца, стъпка по стъпка. Ръководехме се от детайлен пътеводител, предоставен от MMUN. За да бъда честен, не е имало нужда от мотивиране на учениците. Те бяха 100% зад идеята още от първия момент, когато ги запознахме с нея. Един час на ден прекарвах с тях, подготвяйки темите, правене на рисърч, дискутиране на конкретни казуси и винаги имаше въпроси, въпроси, въпроси.
Щастлив съм, че за пръв път българска група ученици посети Рим през май и участвахме в този проект, който за тях беше изключително вълнуващо и обогатяващо преживяване – от самостоятелното пътуване до участието им като делегати с още стотици деца от цял свят.
Какво от България харесваш?
България има богата и разнообразна история – това е едно от нещата, които винаги са ми интересни в страните, които посещавам. Харесва ми начинът, по който културните ценности все още са релевантни и традициите се следват. Харесва ми архитектурата и гъвкавостта на хората – често погрешно оценявана като грубост.
Кое беше най-трудното при преместването ти тук?
Пристигането на 6-годишно имущество с автобус от Истанбул до София.
Какво е най-важното в професията учител?
Вероятно няма един-единствен верен отговор на този въпрос, но мисля, че трябва да бъдете отворени с вашите ученици. Не им преподавайте, а ги насочвайте в собствения им процес на учене. Ако нещо не работи, опитайте различен подход. Предложете, дайте съвет, вместо да давате команди. Очертайте няколко възможни пътеки за един и същ отговор. Преди всичко е важно учителят да бъде честен, на разположение на учениците и да ги подкрепя безрезервно.
Още за MMUN (Montessori Model United Nations) можете да научите от видеото на страницата на Институт Монтесори България във Фейсбук.