Истинска радост: Щастието, което все отлагаме

0
радост
Щастието, което все отлагаме...

Днес за пръв път живях щастливо. Почувствах истинска радост. Тук и сега, във всеки един момент. Излязох на лов за коледни подаръци за близки и приятели и покрай тях купих и за мен. Не си казах, както всяка друга година по това време – “Тази прищявка ще почака, сега нямам време/сили/пари да я избирам/нося/платя”, или “Не, трябва да помисля най-напред за всичко останало”, нито “ще дойда друг път”…

Този път поставих себе си наравно с другите, които исках да зарадвам и които смятах, че заслужават. След което не изпитах чувство за вина.

Изпитах радост

По детски звънлива, широко изписана на лицето, тръпнеща в очакване да се прибера и да разровя торбите. По пътя не се лиших от още удоволствия. Наминах през открития коледен базар, за да послушам песните и представлението. И да опитам от любимите ми бретцели. И си позволих още една дълго отлагана, но наложителна покупка за домакинството. Момичето от миналите ми Коледи щеше да изпадне в ужас. Но не успях да видя втрещеното ú изражение. Не чувах критичния ú монолог. Нещо в мен се беше пречупило.

Нарекох го отложеното щастие.

Онова, което си пожелаваме, но чийто ред все не идва. Защото имаме нещо по-спешно на главата. Защото живеем заради очакванията на другите. Или заради представите ни какво очакват другите. Защото си налагаме търпение, само че криворазбрано такова.

candle - свещ
Истинска радост – тук и сега.

Като декоративните свещи, които внимавам да не изгорят прекалено бързо и паля само когато имам гости или съм изчистила. Като бутилката шардоне, което пазя за

“специален” случай

Като джинджифиловите сладки, които ми подариха и които ще отворя чак в неделя за чая с приятелка. Макар че има толкова още варианти, с които мога да я почерпя.

Като безброй други неща, които пазя. Които се боя да изхвърля. Които отлагам да използвам. За кога? Един Плюшкин знае!

Вероятно синдромът на героя от Мъртви души е познат и на вас. Може би сте чели за него в романа на Гогол (където от страх да не се мине с цената, Плюшкин не продава продукцията от имението си, а я оставя да изгние). А може би самите вие носите стари, кърпени дрехи, защото пазите новите, хубавите за специални поводи. Не, не сте смешни. Но не сте и рационални, макар че повечето Плюшкиновци точно това си мислят. Просто така сте възпитани. Така СМЕ възпитани.

“В делник Мара гиздава, а на празник – миздава”

е народна мъдрост, която майка ми, за разлика от Google, помни. Чула я е от своята баба и на свой ред ми я предаде в някакъв момент (сигурно повратен в колебанията ми кои дрехи да облека за училище). Не помня конкретния повод. Помня, че попитах какво е „миздава“ и от обяснението разбрах, че така изглежда някой, който си е износил хубавите дрехи и вече няма нищо сносно за обличане.

womanТакова е било мисленето тогава. Не само у дома. Цял един народ е нямал. Недоимък, който вече не е актуален. Днес все

още ни липсват много неща

но способността да сме независими от ограниченията на бита не бива да е от тях. Нито желанието да изпитаме наново някогашните ценности. Стремежът да докажем, че утре-тата и очакванията са различни неща. Или пък този да разчупим стереотипа “за благото на другите”.

Съобразяването, както и мисълта за утрешния ден, не са излишни. Ала заораването в техните крайности не ни прави полезни нито за другите, нито за бъдещето. Още по-малко за нас.

Така че, да се поставим в центъра на вселената, където е мястото на всеки пълнокръвен човек. Да бъдем гиздави. Огрени от топли пламъци в студени делници. Освободени от неразчистена плюшкиновщина.

Да бъдем тук и сега

Да бъдем щастливи. Защото само истински щастливите хора могат да бъдат безусловно добри.

Не само по Коледа.


Вижте още… За удоволствието от малките неща

Отговор