Валентин Водев и неговото уникално колело, което се сгъва с ритник

0
Vello Speedster в сгънат вид.
Чували ли сте за Валентин Водев? 

Роденият в България дизайнер е едно от най-нашумелите имена на международната дизайн сцена в последните години. Vello, най-новото творение на Водев, е градско колело, което се сгъва с един ритник след което може да бъде търкаляно подобно на куфар.

Vodev_photo_02
Валентин Водев

“Бързо разбрах, че градското колело трябва да може да се сгъва. В противен случай мобилността на човек в града е доста ограничена”, казва Водев пред сайта за дизайн Dezeen.

Валентин Водев е роден в София. Завършва Гимназията за приложни изкуства, следва една година в НАТФИЗ “Кр. Сарафов” и напуска България през 1999 г., за да учи индустриален дизайн във Виена.

По-късно специализира продуктов дизайн в лондонския Royal College of Art, а след това основава свое дизайн студио във Виена, където живее и работи до ден днешен.

Водев не за пръв път създава новаторски велосипеди – сред по-ранните му творения са карго колело, което може да се използва за пренос на товари, както и Vienna Bike – триколка, която освен с човешка тяга, се задвижва и с електричество.

vello-foldable-bike-by-valentin-vodev-1-1200x520
Vello Rocky

Велосипедите от серията Vello бяха представени на миналогодишната Седмица на дизайна във Виена, но идеята за тях хрумва на Водев години по-рано, по време на пътуване до Куба през 2009 г. Дизайнерът променя геометрията на колелото драстично и така колелото може да лъде сгънато с един ритник, благодарение на голям магнит, който държи слепени двете му части.

VELLO_Bike_by_Valentin_Vodev_13_thumb
Двете части на велосипеда Vello са свързани със силен магнит.

“Стандартните системи на сгъване при другите колелета не бяха достатъчни. Ето защо разработих моя собствена система, която използва магнит така че да не ви де налага да развивате или сгъвате нищо. Но може би най-важното е, че колелото се сгъва за секунда и само с едно движение”, казва Водев.

Дизайнерът твърди, че

неговата система прави велосипедите Vello
доста по-ефективни от вече съществуващите сгъваеми модели

без това да се отразява на функционалността им. Рамката на колелото е изработена от тръби от хром-моблибденова стомана.

valentin-vodev-valerie-wolff-vello-bike-magnetic-folding-bicycle-designboom-03
Моделът Speedster е с ръкохватки и седалка на английската фирма Brooks.

“Стоманата е по-устойчива, но в същото време поема неравностите по пътя по-добре от останалите материали. Тръбите са изтънени и така колелото е доста по-леко от онези с алуминиева рамка”, обяснява Валентин Водев.

Предните и задни светлини на велосипедите Vello са интегрирани в рамката им. Целта е те да не бъдат забравяни вечер, както и да се предотврати кражбата им. Всяко колело Vello ще се произвежса с уникален сериен номер, отпечатан върху рамката. Тези кодове могат да бъдат свързани с онлайн профил на собственика на съответния велосипед на сайта на Vello.

valentin-vodev-valerie-wolff-vello-bike-magnetic-folding-bicycle-designboom-06
Vello Urbano

Колелетата Vello ще бъдат произвеждани в три разновидности. Стандартният модел се нарича Urbano и идва с преден багажник и вградени калници. Моделът Rocky използва компоненти от планински велосипеди и трекинг гуми и има 10 скорости и право кормило. Моделът Speedster е с десет скорости и е създаден за хора, които предпочитат да се придвижват с по-голяма скорост, гумите му са тесни а кормилото му е като за шосеен велосипед, с ръкохватки и кожена седалка на британската фирма Brooks.

В края на миналата година Водев и бизнеспартньорите му пуснаха кампания за краудфъндинг в сайта Kickstarter, която успешно събра $30 хил., с които Vello ще бъдат пуснати в производство. Рамките на бъдещите велосипеди ще бъдат произведени в Европа, а самите колелета ще бъдат сглобявани в компанията на Водев.

Велоспедите Vello вече привлякоха вниманието на световната дизайн общност, като само преди по-малко от месец бяха отличени с изключително престижната награда Red Dot: Best of the Best.

 

Отговор