Комбинацията от западна култура, балкански темперамент и социализъм са уникални за Югославия. Страната, макар и социалистическа, никога не е била близка със Съветския съюз. Нещо повече – Йосип Броз Тито крикитува както Източния блок, така и държавите от НАТО и през 1961 г. Югославия става съоснователка и активна участничка в Движението на необвързаните страни. Въобще по това време в Югославия се диша и живее малко по-свободно, отколкото в останалите държави от социалистическия лагер.
Това, разбира се, не означава, че няма
недоволни млади хора,
които се бунтуват срещу статуквото
и както се вижда от снимките на словенския фотограф Йоже Сухадолник, през 80-те Югославия има добре развита пънк-сцена.
Сухадолник е едва на тринадесет години, когато прави първите си снимки на югославски пънкове в родния си град Любляна и днес е вероятно най-известният хроникьор на тази субкултура.
С течение на времето фотографиите му съвсем естествено привличат вниманието на югославските тайните служби.
“Както разбрах през 1992 г., когато архивите бяха отворени след независимостта на Словения, имам доста дебело полицейско досие. Над 400 страници, само защото снимах пънкари и техните концерти и висях с хора, които по онова време бяха поети, дисиденти и писатели”, обяснява Сухадолник.
Във фотографиите му може да се усети влиянието на Робърт Смит от The Cure и групи като Siouxsie and the Banshees и Virgin Prunes.
Но бунтарският дух на югопънковете се изгубва с разпадането на Югославия в началото на 90-те.
“Днес ситуацията като цяло е доста зле. Въобще не съм югоносталгик, но когато видя гладни деца и безработни на улицата… Има всички основания за бунт, но с изключение на няколко скучни хардкор банди, няма нищо друго”, казва Йоже Сухадолник.
Неотдавна снимките му бяха издадени в албум Balkan Pank от издателството Akina Books, чийто първи тираж беше разпродаден като топъл хляб.
Вижте портретите на югопънкове от 80-те, заснети от Йоже Сухадолник в галерията на Lifebites.bg по-долу: